Bouwgeschiedenis: Het oorspronkelijke gebouw is een van de eerste bedrijfsverzamelgebouwen van Nederland, gesitueerd op een centrale plek in het Rotterdamse Scheepvaartkwartier. Het ontwerp van Buskens was, naar Amerikaans voorbeeld, op de toekomst gericht met een inpandige parkeergarage en decoraties met beelden van modern Rotterdam. De symmetrische, bakstenen voorgevel met ronde torentjes op de hoeken en betonnen lijsten en sierelementen gaf het gebouw grandeur; het kon zich presenteren als pendant van het hoofdkantoor van de Holland-Amerika Lijn aan de overzijde van de Maas, het huidige hotel New York.
Stedenbouwkundige context: Sinds de bouw is de nabijgelegen Zalmhaven gedempt en is het stratenplan daar veranderd. De belangrijke voorgevel van het U-vormige gebouw met hoofdentree aan het Westplein heeft een monumentale uitstraling. Het kantoorgebouw is herbestemd als appartementencomplex. Op de begane grond is nu deels horeca gevestigd (vanaf 1988 grand-café Loos) en op de eerste verdieping is een kantoorlaag teruggebracht om de oorspronkelijke functie presentabel te houden en ook in mindere mate om geluidsoverlast te reduceren.
Ontsluiting: Via het gerestaureerde trappenhuis komt men aan de achterzijde in een gang die doorloopt rondom de binnenruimte. Er zijn twee nieuwe liften aangebracht.
Voorzieningen: Het gebouw had een parkeerkelder voor fietsen en auto’s, een paternosterlift en er was een huisbewaarderswoning.
Aantal kamers: De meeste woningen zijn afwisselend twee- of driekamerwoningen.
Woonoppervlakte: De kleinste is een studio van 56 m2; de grootste een maisonnette van 200 m2.
Constructie: Het gebouw bestaat uit een betonconstructie met een kolomafstand van 6,3 meter. De gevel is van metselwerk met art-deco-ornamenten als glas-in-lood en beeldhouwwerk.
Renovatie: De betonconstructie maakte het mogelijk zowel de oorspronkelijke kantoorfunctie als de nieuwe woonfunctie flexibel in te delen. Om aan te sluiten op bestaande bouwelementen zijn plattegronden enigszins ‘grillig’. De vloer van de oorspronkelijke lage archiefzolder is verlaagd, zodat het dak kon worden behouden en maisonnettes zijn gecreëerd. De oorspronkelijke stalen kozijnen zijn vervangen door aluminium. Veel oorspronkelijke details zijn aan de hand van foto’s gerestaureerd. Er is koude-warmte opslag toegepast en de parkeerkelder is nu volautomatisch en biedt plaats aan 22 auto’s. LvZ
___
referenties:
www.atlantichuis.nl; Bouwkundig Weekblad 1932 p. 94; Architectuur Rotterdam 1890-1945, 1991