Rotterdam Woont

Systematische
documentatie van
150 jaar Rotterdamse woningbouwprojecten

Belangrijk

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om de bezoeker een optimale gebruikerservaring te kunnen bieden. Lees er meer over in onze Privacyverklaring.

Hoe het werkt

Welkom

Hier is ruimte voor een welkomstbericht voor de (terugkerende) bezoeker van Rotterdam Woont en een korte introductie tot zowel het onderzoek, als de resultaten op deze website. Alsmede kort aandacht voor hoe de website ongeveer werkt.

  • A

    Atlas

    Hier vind je alle objecten uit de woontlas terug.
  • B

    Bibliotheek

    Op zoek naar essays en verhalen over onderwerpen uit de architectuur?
  • G

    Gids

    Thematische verzamelingen van objecten uit de atlas en essays uit de bibliotheek.
  • S

    Stichting

    Informatie over ons onderzoek en de doelstelling van de stichting.
De Condor

De Condor

Bouwgeschiedenis: De herstructurering van Hoogvliet is begonnen in de buurt Nieuw Engeland. Aan de rand van de wijk, op de overgang naar de parkstrook ‘Heerlijkheid’ was ruimte voor een bijzonder woongebouw in de wat duurdere sector ter markering van de rand van de wijk.

Stedenbouwkundige context: De architecten bedachten een opvallend open en luchtig, schijnbaar zwevend gebouw van zes bouwlagen op een onderbouw, dat als een grote vogel (condor) is neergestreken in het nieuwe parkgebied. Door de rondgaande galerijen en balkons is er een sterke horizontale gelaagdheid. De woningentree ligt aan de galerij, via een vestibule kom je op een centrale hal waar vrijwel alle kamers en sanitaire ruimten op uitkomen. De keuken is inpandig met uitloop op een kamer aan de galerij die zowel als eet- en als slaapkamer kan worden gebruikt. De woonkamer en een slaapkamer hebben een balkon over de volle breedte.

Ontsluiting: Het blok is royaal (6 meter) opgetild waardoor het park onder het blok door zichtbaar blijft. De geknikte vorm richt zich op het zuiden (balkons) en keert zich af van het noorden (galerijen). In de knik op de noordzijde is de centrale entreehal met liften. De bergingen zijn per verdieping in de hal gesitueerd.

Voorzieningen: Alle 48 auto’s worden gestald in de onderbouw, vanuit een centrale inrit op de kop van het gebouw. Per verdieping zijn er fietsenbergingen in de centrale hal. Aan de twee einden van het blok zijn vluchttrappenhuizen gesitueerd.

Aantal kamers: Er zijn acht woningen per laag: zes vierkamerwoningen en vanwege de afgeronde vorm op de koppen van het blok twee driekamerwoningen.
Woonoppervlakte: De vierkamerwoning: 103 m2.
Constructie: De  onderbouw heeft een spectaculaire constructie in gewapend beton. De vorkkolommen vormen een zelfstandige tafelconstructie waarop het gehele betonskelet van de bovenbouw rust. Voor het merendeel is het betonwerk in het werk gestort.  AvW

___
referenties:
Bouwwereld 2007-10

  • Type: Meergezins: galerijwoning
  • Jaar: 2005
  • Aantal: 48
  • Adres: Digna Johannaweg 141-237
  • Oppervlakte: 103m2
  • Architect: Zeinstra & Van der Pol
  • CliĆ«nt: Com.Wonen i.s.m. Woonbron
  • Aannemer: GN-Bouw
  • Wijk: Hoogvliet Noord
  • Project ID: 5.2005.5
  • Periode: Periode 5
  • Hoogvliet Noord

    Het oude dijkdorp Hoogvliet werd in 1875 een zelfstandige gemeente. In 1905 werd het door een trambaan met Rotterdam verbonden. Begin twintigste eeuw kwam de expanderende Rotterdamse haven ook hier tot ontwikkeling, met name de petrochemische industrie. Omdat Hoogvliet gunstig op fietsafstand van de raffinaderijen lag, werden al in de jaren dertig de eerste arbeiderswoningen en directievilla's gebouwd. In 1934 werd Hoogvliet door Rotterdam geannexeerd. De grote vraag naar personeel leidde tot grootse plannen; Hoogvliet werd in 1947 aangewezen als mogelijke locatie voor een satellietstad met circa 15.000 woningen en 60.000 inwoners. De hoofdopzet en de eerste buurten zijn ontworpen door Lotte Stam-Beese, stedenbouwkundige bij de Dienst Stadsontwikkeling. In 1974 werd de metro doorgetrokken naar Hoogvliet. Aan het eind van de twintigste eeuw stond Hoogvliet slecht bekend als getto met goedkope huurwoningen en sociale problemen. Vanaf 1996 is onder het motto WiMBY! (Welcome into My Backyard) aan de vernieuwing van de wijk gewerkt.

    Lees meer over de wijk Hoogvliet Noord

  • Periode 5

    De overheid trekt zich terug uit de woningbouw en laat die over aan marktpartijen. Na jarenlange focus op stadsvernieuwing en sociale woningbouw verschuift de aandacht naar luxe appartementen en gezinswoningen voor hogere inkomens. In het centrum en op de Kop van Zuid worden vooral luxe woontorens gebouwd; in buitenwijken grondgebonden woningen voor jonge gezinnen. In de architectuur wordt meer rekening gehouden met de wensen van de consument. Dit vertaalt zich helaas vaak in traditionele baksteenarchitectuur en weinig vernieuwende lifestyle-concepten. Het Wilde Wonen en welstandsvrij bouwen komen moeilijk van de grond. Voormalige haven- en industriegebieden nabij het centrum komen vrij voor woningbouw en bestaande gebouwen worden herbestemd tot woningen. De naoorlogse woonwijken zijn aan grootscheepse vernieuwing toe. Voor nieuwe doelgroepen als senioren, jongeren en allochtonen wordt passende woningbouw ontwikkeld. Duurzaamheid en veiligheid zijn nieuwe thema's.
01 / 01
01 / 03