Rotterdam Woont

Systematische
documentatie van
150 jaar Rotterdamse woningbouwprojecten

Belangrijk

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om de bezoeker een optimale gebruikerservaring te kunnen bieden. Lees er meer over in onze Privacyverklaring.

Hoe het werkt

Welkom

Hier is ruimte voor een welkomstbericht voor de (terugkerende) bezoeker van Rotterdam Woont en een korte introductie tot zowel het onderzoek, als de resultaten op deze website. Alsmede kort aandacht voor hoe de website ongeveer werkt.

  • A

    Atlas

    Hier vind je alle objecten uit de woontlas terug.
  • B

    Bibliotheek

    Op zoek naar essays en verhalen over onderwerpen uit de architectuur?
  • G

    Gids

    Thematische verzamelingen van objecten uit de atlas en essays uit de bibliotheek.
  • S

    Stichting

    Informatie over ons onderzoek en de doelstelling van de stichting.
De Groene Schakel

De Groene Schakel

Bouwgeschiedenis: Aan de Alverstraat zijn een aantal sterk verouderde bejaardenwoningen gesloopt en vervangen door een modern appartementencomplex. Om inzicht te krijgen in de wensen van de toekomstige bewoners werd door de opdrachtgever een klankbordgroep gevormd. De vertrokken bewoners kregen de keus zich aan te melden voor de klankbordgroep en aanspraak te maken op een woning in het nieuw te bouwen complex. Geen van de bewoners heeft hier gebruik van gemaakt; ze waren tevreden met hun huidige woning. Toen is een advertentie geplaatst in de woonkrant van woonnet Rijnmond om mee te denken over de vernieuwing van Meeuwenplaat in de klankbordgroep. Uit 70 aanmeldingen is een selectie gemaakt van 50 goed gemotiveerde geïnteresseerden. Na een aantal jaren meegedacht te hebben kreeg men een woning toegewezen. In samenwerking met stedenbouwkundige Rients Dijkstra van de dienst Stadsontwikkeling werd een architect geselecteerd. Deze presenteerde vervolgens een bijzonder ontwerp met tachtig seniorenwoningen in vijf bouwblokken en drie bouwlagen; alles in de huursector en inclusief overdekt parkeren en garages. De woningen zijn rationeel opgezet, royaal en praktisch, met een ruime woonkamer met afgescheiden serre, een grote badkamer, en een inpandige berging. De plaats van de keuken en van het entree-tochtportaal was ter keuze van de bewoner.

Stedenbouwkundige context: Er is sprake van een strokenverkaveling met hoven: woonhoven gericht op het groene singelgebied en parkeerhoven vanaf de Alverstraat. De vijf blokken zijn op de koppen, ter plaatse van de liften en trappenhuizen, verbonden door meanderend rondlopende galerijen. De oriëntatie van de blokken is ongeveer noordwest en zuidoost.

Ontsluiting: De entrees liggen op de kop van het blok met trappenhuizen en drie liften. De woningen zijn terrasvormig gestapeld zodat een royale galerij van ruim 4 meter breed ontstaat, een zgn. ‘leefgalerij’. De buitenste strook langs de balustrade (een kwart) is een semi-openbare passage; de binnenste driekwart is privé-gebied/terras/daktuin; hier ligt de entree van de woningen.

Voorzieningen: Een overdekte parkeergelegenheid op de begane grond en garages voor een groot deel van de beganegrondwoningen.

Aantal kamers: Drie- en vierkamerappartementen met een gemiddelde oppervlakte van 85 m2.
Constructie: Het casco is gebouwd in gewapend beton met een beukmaat van 7 meter. AvW

 

  • Type: Meergezins: galerijwoning
  • Jaar: 2007
  • Aantal: 80
  • Adres: Alverstraat 161-319
  • Oppervlakte: 80m2 - 102m2
  • Architect: VMX architects
  • Cliënt: Vestia
  • Aannemer: Breijer Bouw
  • Wijk: Hoogvliet Zuid
  • Periode: Periode 5
  • Hoogvliet Zuid

    Het oude dijkdorp Hoogvliet werd in 1875 een zelfstandige gemeente. In 1905 werd het door een trambaan met Rotterdam verbonden. Begin twintigste eeuw kwam de expanderende Rotterdamse haven ook hier tot ontwikkeling, met name de petrochemische industrie. Omdat Hoogvliet gunstig op fietsafstand van de raffinaderijen lag, werden al in de jaren dertig de eerste arbeiderswoningen en directievilla's gebouwd. In 1934 werd Hoogvliet door Rotterdam geannexeerd. De grote vraag naar personeel leidde tot grootse plannen; Hoogvliet werd in 1947 aangewezen als mogelijke locatie voor een satellietstad met circa 15.000 woningen en 60.000 inwoners. De hoofdopzet en de eerste buurten zijn ontworpen door Lotte Stam-Beese, stedenbouwkundige bij de Dienst Stadsontwikkeling. In 1974 werd de metro doorgetrokken naar Hoogvliet. Aan het eind van de twintigste eeuw stond Hoogvliet slecht bekend als getto met goedkope huurwoningen en sociale problemen. Vanaf 1996 is onder het motto WiMBY! (Welcome into My Backyard) aan de vernieuwing van de wijk gewerkt.

    Lees meer over de wijk Hoogvliet Zuid

  • Periode 5

    De overheid trekt zich terug uit de woningbouw en laat die over aan marktpartijen. Na jarenlange focus op stadsvernieuwing en sociale woningbouw verschuift de aandacht naar luxe appartementen en gezinswoningen voor hogere inkomens. In het centrum en op de Kop van Zuid worden vooral luxe woontorens gebouwd; in buitenwijken grondgebonden woningen voor jonge gezinnen. In de architectuur wordt meer rekening gehouden met de wensen van de consument. Dit vertaalt zich helaas vaak in traditionele baksteenarchitectuur en weinig vernieuwende lifestyle-concepten. Het Wilde Wonen en welstandsvrij bouwen komen moeilijk van de grond. Voormalige haven- en industriegebieden nabij het centrum komen vrij voor woningbouw en bestaande gebouwen worden herbestemd tot woningen. De naoorlogse woonwijken zijn aan grootscheepse vernieuwing toe. Voor nieuwe doelgroepen als senioren, jongeren en allochtonen wordt passende woningbouw ontwikkeld. Duurzaamheid en veiligheid zijn nieuwe thema's.
01 / 03
De Groene Schakel
De Groene Schakel
De Groene Schakel