Bouwgeschiedenis: Islemunda, zoals IJsselmonde vroeger heette, werd voor het eerst in 1072 genoemd en kreeg vorm omstreeks 1300 toen het veer naar Kralingen werd aangelegd. Dit werd een belangrijke schakel tussen noord en zuid Nederland. Net als in Kralingen waren er veel vissers die hun vis vingen in de Maas. Vanaf het midden van de achttiende eeuw groeide de economie van het dorp sterk. Er waren negen scheepswerven en aanverwante bedrijven (hout). In de negentiende eeuw is het aantal bewoners van het dorp als gevolg van de economische groei bijna verdrievoudigd. Op 1 augustus 1941 werd de gemeente IJsselmonde geannexeerd en bleef daarna een wijk van Rotterdam. Door de aanleg van de Van Brienenoordbrug in 1965 werd het dorp in tweeën gespleten en werden grote delen van het dorp Oud IJsselmonde gesloopt. De traditionele paardenmarkt werd in de jaren negentig opnieuw gehouden en is nog steeds een trekpleister. Veel pandjes aan de Beneden- en Bovenstraat hebben nog de authentieke winkelpuien. De Bovenstraat heette oorspronkelijk de Dorpstraat.
Stedenbouwkundige context: De Beneden- en de Bovenstraat zijn historische linten parallel aan de Maas. De Benedenrijweg is ruimer qua opzet omdat er vooral agrarische panden en grotere woonhuizen staan. Om de drie tot zeven panden loopt een pad van Boven- naar Benedenstraat tussen de panden (met ramen en soms deuren) naar beneden. Het hoogteverschil is veelal in drie niveaus in de woning aanwezig. Deze woning heeft een dakterras aan de Benedenstraat.
Voorzieningen: De slagerswinkel had aan de Bovenstraat een puibrede etalage en in de kelder was een koelruimte en slachtplaats. Aan de Benedenstraat was een stalling voor paard en wagen.
Aantal kamers en woonoppervlakte: Totaal 12 kamers (inclusief winkel) in de twee woningen. De woningscheidende wanden zijn enkele malen verplaatst. Totale oppervlakte (van twee woningen) is ca. 239 m2.
Constructie: Traditioneel met grote winkelpui. LvZ