Rotterdam Woont

Systematische
documentatie van
150 jaar Rotterdamse woningbouwprojecten

Belangrijk

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om de bezoeker een optimale gebruikerservaring te kunnen bieden. Lees er meer over in onze Privacyverklaring.

Hoe het werkt

Welkom

Hier is ruimte voor een welkomstbericht voor de (terugkerende) bezoeker van Rotterdam Woont en een korte introductie tot zowel het onderzoek, als de resultaten op deze website. Alsmede kort aandacht voor hoe de website ongeveer werkt.

  • A

    Atlas

    Hier vind je alle objecten uit de woontlas terug.
  • B

    Bibliotheek

    Op zoek naar essays en verhalen over onderwerpen uit de architectuur?
  • G

    Gids

    Thematische verzamelingen van objecten uit de atlas en essays uit de bibliotheek.
  • S

    Stichting

    Informatie over ons onderzoek en de doelstelling van de stichting.
Dijkwoning IJsselmonde

Dijkwoning IJsselmonde

Bouwgeschiedenis: Islemunda, zoals IJsselmonde vroeger heette, werd voor het eerst in 1072 genoemd en kreeg vorm omstreeks 1300 toen het veer naar Kralingen werd aangelegd. Dit werd een belangrijke schakel tussen noord en zuid Nederland. Net als in Kralingen waren er veel vissers die hun vis vingen in de Maas. Vanaf het midden van de achttiende eeuw groeide de economie van het dorp sterk. Er waren negen scheepswerven en aanverwante bedrijven (hout). In de negentiende eeuw is het aantal bewoners van het dorp als gevolg van de economische groei bijna verdrievoudigd. Op 1 augustus 1941 werd de gemeente IJsselmonde geannexeerd en bleef daarna een wijk van Rotterdam. Door de aanleg van de Van Brienenoordbrug in 1965 werd het dorp in tweeën gespleten en werden grote delen van het dorp Oud IJsselmonde gesloopt. De traditionele paardenmarkt werd in de jaren negentig opnieuw gehouden en is nog steeds een trekpleister. Veel pandjes aan de Beneden- en Bovenstraat hebben nog de authentieke winkelpuien. De Bovenstraat heette oorspronkelijk de Dorpstraat. 

Stedenbouwkundige context: De Beneden- en de Bovenstraat zijn historische linten parallel aan de Maas. De Benedenrijweg is ruimer qua opzet omdat er vooral agrarische panden en grotere woonhuizen staan. Om de drie tot zeven panden loopt een pad van Boven- naar Benedenstraat tussen de panden (met ramen en soms deuren) naar beneden. Het hoogteverschil is veelal in drie niveaus in de woning aanwezig. Deze woning heeft een dakterras aan de Benedenstraat.

Voorzieningen: De slagerswinkel had aan de Bovenstraat een puibrede etalage en in de kelder was een koelruimte en slachtplaats. Aan de Benedenstraat was een stalling voor paard en wagen.

Aantal kamers en woonoppervlakte: Totaal 12 kamers (inclusief winkel) in de twee woningen. De woningscheidende wanden zijn enkele malen verplaatst. Totale oppervlakte (van twee woningen) is ca. 239 m2.

Constructie: Traditioneel met grote winkelpui. LvZ

  • Type: Eengezins: vrijstaande woning
  • Jaar: 1895
  • Aantal: 2
  • Adres: Bovenstraat 73
  • Oppervlakte: 249m2
  • Architect: Onbekend
  • Cliënt: Onbekend
  • Aannemer: Onbekend
  • Wijk: Oud IJsselmonde
  • Project ID: 1.1895.1
  • Periode: Periode 1
  • Oud IJsselmonde

  • Periode 1

    De woonomstandigheden in de oude stadsdriehoek van Rotterdam verschillen sterk. De rijken wonen in luxueuze huizen, maar het gros van de bevolking woont in eenvoudige huizen. Buiten de stadsmuren staan boerderijen en buitenplaatsen en er zijn ook nog wat inmiddels geannexeerde dorpen en buurtschappen. Door de aanleg van de Nieuwe Waterweg en de daaropvolgende economische expansie groeit de bevolking van 72.000 naar 300.000 in 1900. De woningbouw wordt in deze glorietijd van het liberalisme aan het particulier initiatief overgelaten. Met snel uit de grond gestampte kleine, onhygiënische woningen in smalle straten zonder groen als resultaat. Vaak worden rug-aan-rugwoningen toegepast. De hygiënische omstandigheden zijn abominabel en een gevaar voor de volksgezondheid. De stad pakt de problemen aan door de aanleg van het Waterproject vanaf 1854 en later de drinkwaterleiding en een rioolstelsel.
01 / 02
01 / 03