Rotterdam Woont

Systematische
documentatie van
150 jaar Rotterdamse woningbouwprojecten

Belangrijk

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om de bezoeker een optimale gebruikerservaring te kunnen bieden. Lees er meer over in onze Privacyverklaring.

Hoe het werkt

Welkom

Hier is ruimte voor een welkomstbericht voor de (terugkerende) bezoeker van Rotterdam Woont en een korte introductie tot zowel het onderzoek, als de resultaten op deze website. Alsmede kort aandacht voor hoe de website ongeveer werkt.

  • A

    Atlas

    Hier vind je alle objecten uit de woontlas terug.
  • B

    Bibliotheek

    Op zoek naar essays en verhalen over onderwerpen uit de architectuur?
  • G

    Gids

    Thematische verzamelingen van objecten uit de atlas en essays uit de bibliotheek.
  • S

    Stichting

    Informatie over ons onderzoek en de doelstelling van de stichting.
Drive-in woningen Pendrecht

Drive-in woningen Pendrecht

Bouwgeschiedenis: Dit blokje drive-in woningen is een van de laatst gebouwde projecten in Pendrecht en het enige van dit type. Het is een woningtype dat in de jaren dertig door van Tijen voor het eerst is toegepast. In de naoorlogse periode werd het nog zelden toegepast, maar het groeiende autobezit en de neiging om door versmalling van de stramienmaat een hogere dichtheid te bereiken maakte het tot een interessante nieuwe optie. De woning heeft een breedte van 4,67 meter h.o.h. Op de begane grond liggen naast elkaar de garage en de entree, in het midden de trap en het toilet en aan de tuinkant een tuinkamer die heel geschikt is als werkkamer. Op de eerste verdieping ligt de eetkeuken aan de straatkant en de woonkamer aan de achterkant (op het zuiden) met een balkon. Veel bewoners hebben al snel de puien tussen woonkamer, trap en keuken verwijderd waardoor het woongedeelte een stuk ruimer werd. De verdieping erboven heeft drie slaapkamers en een badkamer, met een balkon aan de straatkant.

Stedenbouwkundige context
: Strikt genomen hoort dit blokje niet in Pendrecht thuis. Het concept van buurten, opgebouwd uit herhaalbare wooneenheden en onderling gescheiden door groene zones met voorzieningen erin, is in dit geval aangetast. Het grote bejaardenhuis direct ten zuiden ervan kan nog wel worden gezien als een ‘voorziening’, maar dit blokje snijdt een deel van de groenstrook af van de rest van de wijk. Later hebben er overigens nog meer aantastingen plaatsgevonden, vooral om de wijk te verdichten.

Voorzieningen
: Een privégarage is in deze omgeving bijzonder.

Woonoppervlakte: De woonoppervlakte van de vijf-kamerwoning is 120 m2, de garage meet 15 m2.
Constructie: De beganegrondvloer is een betonnen systeemvloer, de eerste en tweede verdiepingsvloer zijn van gewapend beton, het dak is van hout. Bouwmuren van B2-blokken; separaties van porisosteen. Gevels van baksteen met houten kozijnen. FH

 

  • Type: Eengezins: drive-inwoning
  • Jaar: 1969
  • Aantal: 17
  • Adres: Abbenbroekweg 78-110
  • Oppervlakte: 120m2 - 135m2
  • Architect: Swemle, W. en Kranendonk, J.
  • Cliënt: Onze Woongemeenschap
  • Aannemer: Arbeiders Coöperatie Bouwbedrijf (A.C.B.)
  • Wijk: Pendrecht
  • Project ID: 3.1969.2
  • Periode: Periode 3
  • Pendrecht

    De strakke, rechthoekige woonwijk Pendrecht is gebouwd in de jaren vijftig van de vorige eeuw, op de braakliggende poldergrond van Rotterdam-Zuid. De woningnood was groot in Rotterdam vanwege de oorlogsverwoestingen en vanwege de naoorlogse baby-boom die een explosieve bevolkingsgroei veroorzaakte. Op Zuid zijn volgens het Uitbreidingsplan van 1949 drie grote wijken tot stand gekomen: Zuidwijk, Pendrecht en Lombardijen. Het Zuiderpark ligt als een groene buffer tussen de wijken en de bestaande stad. Oost-westroutes verbinden de wijken onderling en met het havengebied, noord-zuidroutes onderhouden de relatie met het centrum van Rotterdam. In 1970 is de bereikbaarheid versterkt met de aanleg van de metro. De opzet van de wijken is gestoeld op de stedenbouwkundige idealen van de wijkgedachte.

    Lees meer over de wijk Pendrecht

  • Periode 3

    Bij het bombardement van Rotterdam in 1940 worden 24.000 huizen verwoest en raken ruim 80.000 mensen dakloos. Tijdens de oorlogsjaren staat de bouw vrijwel stil. Tijdens de Wederopbouw is de woningnood volksvijand nummer één. Om snel te kunnen bouwen wordt er gekozen voor industriële bouwmethoden. Op 8 november 1962 wordt de miljoenste naoorlogse woning in Nederland opgeleverd. Uitgangspunt bij de naoorlogse stedenbouw is de scheiding van de functies wonen, werken en recreëren. Door de open stedenbouw verbeteren de bezonning en lichttoetreding van de woningen. Er is veel openbaar groen en een voorkeur voor collectieve groenvoorzieningen. Onder leiding van de gemeentelijke Dienst Volkshuisvesting wordt een ring van uitbreidingswijken rond het centrum gerealiseerd. Het centrum is vooral bestemd voor kantoren, winkels en recreatieve voorzieningen. De woningbouw wordt eind jaren zestig steeds grootschaliger met vooral vierhoog etagewoningen en galerijflats.
01 / 01
01 / 03