Rotterdam Woont

Systematische
documentatie van
150 jaar Rotterdamse woningbouwprojecten

Belangrijk

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om de bezoeker een optimale gebruikerservaring te kunnen bieden. Lees er meer over in onze Privacyverklaring.

Hoe het werkt

Welkom

Hier is ruimte voor een welkomstbericht voor de (terugkerende) bezoeker van Rotterdam Woont en een korte introductie tot zowel het onderzoek, als de resultaten op deze website. Alsmede kort aandacht voor hoe de website ongeveer werkt.

  • A

    Atlas

    Hier vind je alle objecten uit de woontlas terug.
  • B

    Bibliotheek

    Op zoek naar essays en verhalen over onderwerpen uit de architectuur?
  • G

    Gids

    Thematische verzamelingen van objecten uit de atlas en essays uit de bibliotheek.
  • S

    Stichting

    Informatie over ons onderzoek en de doelstelling van de stichting.
Gedempte Zalmhaven

Gedempte Zalmhaven

Bouwgeschiedenis: Een moeilijke uitgangssituatie kenmerkt tegelijkertijd de finesse van het project Zalmhaven van DKV. Drie verschillende gebouwtypologieën, schalen en sferen stuiten hier op elkaar. Ten noorden en zuiden zijn in de wederopbouw grote, langgerekte kantoorgebouwen verrezen langs de Zalmhaven. In het oosten sluiten de Hoge Heren, twee torens van ruim 90 meter hoogte, aan bij de hoogbouw van de Boompjes en de Erasmusbrug. De kleinschaligheid van de negentiende-eeuwse, historische panden van het Nieuwe Werk vormt de westelijke begrenzing. Het project reageert adequaat op deze condities. Qua lengte (150 meter) en totale hoogte (11 lagen) sluit het woongebouw met winkelruimtes aan bij de grootschaligheid van zijn omgeving in het noorden, oosten en zuiden. Maar door een horizontale onderverdeling, die telkens ook de verschillende woningtypes weerspiegelt, en het toepassen van verschillende materialen komt het gebouw veel minder massaal over waardoor een goede overgang naar de negentiende-eeuwse bebouwing is ontstaan.

Stedenbouwkundige context
: Het gebouw heeft een lager bouwblok van vijf lagen aan de Scheepstimmermanslaan dat aansluit op het historisch straatbeeld. De hoek van het hoofdgebouw rust aan de Scheepstimmermanslaan op kolommen, waardoor op maaiveldniveau de rechte rooilijn kan worden doorgezet terwijl de vier lagen daarboven de richting van de straat volgen en accentueren. In het zuiden werd een klein stadspark gerealiseerd. Hierdoor kan optimaal gebruik worden gemaakt van de oriëntatie van het gebouw op het zuiden.

Ontsluiting
: Per verdieping worden telkens vier resp. vijf woningen door de vier trappenhuizen ontsloten. De appartementen van het lagere bouwblok hebben een galerijontsluiting. De atelierwoningen op de begane grond en eerste verdieping hebben hun voordeur aan de zuidkant.

Voorzieningen: Naast verschillende woningtypes (atelierwoningen, appartementen, maisonnettes) met naar het zuiden resp. westen gerichte balkons is ook commerciële ruimte in het gebouw opgenomen. Aan de noordkant bevindt zich een tweelaagse parkeergarage.

Aantal kamers: De maisonnettes hebben drie tot vijf kamers en er de appartementenen hebben drie of vier kamers.
Woonoppervlakte: De oppervlaktes variëren van 96 m² tot 120 m².
Constructie/materiaalgebruik: De draagconstructie is van prefab beton. Gevels zijn bekleed met baksteen, licht en donker gekleurd beton en hout. JG

___
referenties:
Jaarboek 1996-1997; H. van Dijk – DKV Architecten, 1997

  • Type: Meergezins: portiekwoning
  • Jaar: 1994
  • Aantal: 153
  • Adres: Gedempte Zalmhaven 751-999
  • Oppervlakte: 96m2 - 120m2
  • Architect: DKV Architecten
  • Cliënt: Amstelland Vastgoed
  • Aannemer: BAM woningbouw
  • Wijk: Nieuwe Werk
  • Project ID: 5.1994.2
  • Periode: Periode 5
  • Nieuwe Werk

  • Periode 5

    De overheid trekt zich terug uit de woningbouw en laat die over aan marktpartijen. Na jarenlange focus op stadsvernieuwing en sociale woningbouw verschuift de aandacht naar luxe appartementen en gezinswoningen voor hogere inkomens. In het centrum en op de Kop van Zuid worden vooral luxe woontorens gebouwd; in buitenwijken grondgebonden woningen voor jonge gezinnen. In de architectuur wordt meer rekening gehouden met de wensen van de consument. Dit vertaalt zich helaas vaak in traditionele baksteenarchitectuur en weinig vernieuwende lifestyle-concepten. Het Wilde Wonen en welstandsvrij bouwen komen moeilijk van de grond. Voormalige haven- en industriegebieden nabij het centrum komen vrij voor woningbouw en bestaande gebouwen worden herbestemd tot woningen. De naoorlogse woonwijken zijn aan grootscheepse vernieuwing toe. Voor nieuwe doelgroepen als senioren, jongeren en allochtonen wordt passende woningbouw ontwikkeld. Duurzaamheid en veiligheid zijn nieuwe thema's.
01 / 01