Rotterdam Woont

Systematische
documentatie van
150 jaar Rotterdamse woningbouwprojecten

Belangrijk

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om de bezoeker een optimale gebruikerservaring te kunnen bieden. Lees er meer over in onze Privacyverklaring.

Hoe het werkt

Welkom

Hier is ruimte voor een welkomstbericht voor de (terugkerende) bezoeker van Rotterdam Woont en een korte introductie tot zowel het onderzoek, als de resultaten op deze website. Alsmede kort aandacht voor hoe de website ongeveer werkt.

  • A

    Atlas

    Hier vind je alle objecten uit de woontlas terug.
  • B

    Bibliotheek

    Op zoek naar essays en verhalen over onderwerpen uit de architectuur?
  • G

    Gids

    Thematische verzamelingen van objecten uit de atlas en essays uit de bibliotheek.
  • S

    Stichting

    Informatie over ons onderzoek en de doelstelling van de stichting.
Groenendaalse Anker

Groenendaalse Anker

Bouwgeschiedenis: In 1983 werd aan Hoogstad Weeber Schulze & Van Tilburg architecten de opdracht verstrekt op een van de laatste nog braakliggende terreinen binnen de brandgrens van Rotterdam een wooncomplex met winkels op de begane grond te ontwerpen. Het project wordt ook wel LaurensVeste genoemd; de parkeergarage Kiphof. Al in de jaren vijftig waren voor deze locatie plannen gemaakt, maar vanwege het geplande verkeersplein voor een nieuwe oeververbinding bleef het gebied onbebouwd. Een voorstel van Alberts & Van Huut met organische architectuur werd in 1981 niet uitgevoerd vanwege de ingezakte woningmarkt.

Stedenbouwkundige context: Het complex bestaat uit drie woongebouwen met bedrijfsruimtes en inpandige bergingen. Tussen de drie blokken ligt een parkeergarage met de ingang aan de Kipstraat. Op het dak van de parkeergarage liggen een fitnesscentrum en enkele tennisbanen. Aan de Groenendaal en de Mariniersweg zijn op de begane grond winkels gevestigd. De hoogte van de verschillende bouwdelen varieert van een tot tien bouwlagen. Aan de Groenendaal sluit de bebouwing aan op de blokken woningen en winkels van Maaskant uit 1955 en maakt de gevel een flauwe bocht naar de Mariniersweg.

Ontsluiting: Via een portiek met liftschacht zijn de woningen door middel van galerijen aan de binnenzijde van de twee vierkante blokken (A) bereikbaar. Het langgerekte blok (B) aan de Groenendaal heeft een portiek ontsluiting met liften.

Woonoppervlakte: Er is een grote variëteit aan woningtypes (14 stuks) met tweekamerwoningen van 66 tot 69 m2, driekamerwoningen van 59 tot 97 m2 en vierkamerwoningen van 87 m2.
Voorzieningen: Alle woningen hebben een balkon en een berging in de onderbouw. Tennisbaan en parkeergarage zijn openbaar toegankelijk.
Constructie: Het casco is van gietbouwbeton met gemetselde spouwmuren en houten puien in de gevelgedeeltes. RB

 

  • Type: Meergezins: galerijwoning
  • Jaar: 1985
  • Aantal: 264
  • Adres: Groenendaal 239-499, Mariniersweg 120-274, Kipstraat, 181-225
  • Oppervlakte: 59m2 - 97m2
  • Architect: Hoogstad, J.
  • Cliënt: BPF Bouwinvest, Amsterdam
  • Aannemer: SSN Bouw
  • Wijk: Stadsdriehoek
  • Project ID: 4.1985.1
  • Periode: Periode 4
  • Stadsdriehoek

    Alle gebouwen in de driehoekige vorm van de stad uit de late middeleeuwen en het buitendijkse 'Waterstad' zijn met het bombardement van 1940 nagenoeg verwoest. Met de wederopbouw is de woonfunctie grotendeels uit de Stadsdriehoek verdreven. Na 1975 is weer op grote schaal woningbouw gepleegd.

    Lees meer over de wijk Stadsdriehoek

  • Periode 4

    Als reactie op de grootschaligheid en de ongezelligheid van de functionele stad propageert een nieuwe generatie architecten kleinschalige, gevarieerde architectuur. Bewoners protesteren tegen de aanleg van grote infrastructurele ingrepen en de sloop van oude wijken rond het centrum. Gesteund door het nieuwe college onder leiding van burgemeester Van der Louw en wethouder Van der Ploeg wordt vanaf 1974 de stadsvernieuwing krachtig ter hand genomen en gewerkt aan het weer gezellig maken van de binnenstad. Onder het motto "Bouwen voor de buurt" wordt met behoud van de bestaande verkaveling en een voorkeur voor renovatie sociale woningbouw met betaalbare huren gerealiseerd. Een nieuwe generatie architecten als Mecanoo en DKV geeft geïnspireerd op het Nieuwe Bouwen de stadsvernieuwingsarchitectuur nieuwe impulsen. Met de economische groei en een nieuw elan bij stadsbestuur en gemeentelijke diensten wordt het centrum in de jaren tachtig attractiever gemaakt.
01 / 01
01 / 01