Rotterdam Woont

Systematische
documentatie van
150 jaar Rotterdamse woningbouwprojecten

Belangrijk

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om de bezoeker een optimale gebruikerservaring te kunnen bieden. Lees er meer over in onze Privacyverklaring.

Hoe het werkt

Welkom

Hier is ruimte voor een welkomstbericht voor de (terugkerende) bezoeker van Rotterdam Woont en een korte introductie tot zowel het onderzoek, als de resultaten op deze website. Alsmede kort aandacht voor hoe de website ongeveer werkt.

  • A

    Atlas

    Hier vind je alle objecten uit de woontlas terug.
  • B

    Bibliotheek

    Op zoek naar essays en verhalen over onderwerpen uit de architectuur?
  • G

    Gids

    Thematische verzamelingen van objecten uit de atlas en essays uit de bibliotheek.
  • S

    Stichting

    Informatie over ons onderzoek en de doelstelling van de stichting.
Hoogstraat

Hoogstraat

Bouwgeschiedenis: De N.V. Wereldhaven is met directeur Arkenbout een van de grootste projectontwikkelaars in de Rotterdamse wederopbouw, die de meeste gebouwen in de binnenstad heeft gerealiseerd. In de Hoogstraat kwamen, net als elders in de binnenstad, etalagewinkels tot stand met woningen erboven die aan de achterliggende expeditiestraat werden ontsloten.

Stedenbouwkundige context:
Langs de Hoogstraat liggen acht winkelpanden. Hierboven vier bouwlagen met maisonnettewoningen met portieken aan het Zijl. In de geknikte kopgevel zijn twee hogere kantoorgebouwen geplaatst, aan weerszijden van een bestaand gebouw. Tegenwoordig zit Bram Ladage op de begane grond.

Typologie, oppervlakte en kamers: Vier portieken bieden toegang tot vier woningen waarvan twee een extra slaapkamer hebben. De woningen beschikken over een langgerekte woon/eetkamer met keuken en loggia aan de winkelstraat. Aan de rustige achterstraat het Zijl heeft het gebouw een opvallend plastische gevel met dakterrassen op de achteringangen van de winkels en een reeks van betonnen balkons. Een spiltrap leidt binnen de woning naar de tweede woonlaag met drie slaapkamers, een badkamer en een klein balkon.
Constructie De gevels zijn gemetseld en bevatten betonnen elementen. De binnenmuren zijn van kalkzandsteen, cusveller betonvloeren zijn toegepast in combinatie met houten balken. JvG

  • Type: Meergezins: portiekwoning
  • Jaar: 1951
  • Aantal: 16
  • Adres: Zijl
  • Oppervlakte: 60m2
  • Architect: Bakker, H.
  • Cliënt: Wereldhaven, N.V. Mij tot Exploitatie van Onroerende Goederen
  • Aannemer: Wereldhaven, N.V. Mij tot Exploitatie van Onroerende Goederen
  • Wijk: Stadsdriehoek
  • Project ID: 3.1951.1
  • Periode: Periode 3
  • Stadsdriehoek

    Alle gebouwen in de driehoekige vorm van de stad uit de late middeleeuwen en het buitendijkse 'Waterstad' zijn met het bombardement van 1940 nagenoeg verwoest. Met de wederopbouw is de woonfunctie grotendeels uit de Stadsdriehoek verdreven. Na 1975 is weer op grote schaal woningbouw gepleegd.

    Lees meer over de wijk Stadsdriehoek

  • Periode 3

    Bij het bombardement van Rotterdam in 1940 worden 24.000 huizen verwoest en raken ruim 80.000 mensen dakloos. Tijdens de oorlogsjaren staat de bouw vrijwel stil. Tijdens de Wederopbouw is de woningnood volksvijand nummer één. Om snel te kunnen bouwen wordt er gekozen voor industriële bouwmethoden. Op 8 november 1962 wordt de miljoenste naoorlogse woning in Nederland opgeleverd. Uitgangspunt bij de naoorlogse stedenbouw is de scheiding van de functies wonen, werken en recreëren. Door de open stedenbouw verbeteren de bezonning en lichttoetreding van de woningen. Er is veel openbaar groen en een voorkeur voor collectieve groenvoorzieningen. Onder leiding van de gemeentelijke Dienst Volkshuisvesting wordt een ring van uitbreidingswijken rond het centrum gerealiseerd. Het centrum is vooral bestemd voor kantoren, winkels en recreatieve voorzieningen. De woningbouw wordt eind jaren zestig steeds grootschaliger met vooral vierhoog etagewoningen en galerijflats.
01 / 01