Rotterdam Woont

Systematische
documentatie van
150 jaar Rotterdamse woningbouwprojecten

Belangrijk

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om de bezoeker een optimale gebruikerservaring te kunnen bieden. Lees er meer over in onze Privacyverklaring.

Hoe het werkt

Welkom

Hier is ruimte voor een welkomstbericht voor de (terugkerende) bezoeker van Rotterdam Woont en een korte introductie tot zowel het onderzoek, als de resultaten op deze website. Alsmede kort aandacht voor hoe de website ongeveer werkt.

  • A

    Atlas

    Hier vind je alle objecten uit de woontlas terug.
  • B

    Bibliotheek

    Op zoek naar essays en verhalen over onderwerpen uit de architectuur?
  • G

    Gids

    Thematische verzamelingen van objecten uit de atlas en essays uit de bibliotheek.
  • S

    Stichting

    Informatie over ons onderzoek en de doelstelling van de stichting.
Leuvehaven

Leuvehaven

Bouwgeschiedenis: Met het verdwijnen van het binnenvaartcentrum aan de Leuvehaven kwamen drie pieren vrij voor woningbouw. Onder leiding van de verantwoordelijke wethouders en in nauwe samenwerking met de Dienst Stadsontwikkeling en de opdrachtgevers heeft het architectenbureau het verkavelingplan voor de leeggekomen havenpieren ontwikkeld. Belangrijke stedenbouwkundige uitgangspunten waren: ligplaatsen voor de binnenvaart handhaven, het creëren van een gedifferentieerd woonmilieu, parkeren binnen het bouwblok (niet op de kade), dubbelzijdige bebouwing en oriëntatie op de zon. De meeste woningen werden als premie-koopwoningen na de bouw aangeboden. De koper was verplicht om een parkeerplaats af te nemen.

Stedenbouwkundige context
: Aan de zuidzijde van de kades staat laagbouw van drie lagen en aan de noord- en westzijde hogere bouw tot maximaal acht lagen. De bebouwing slingert als het ware langs de kade van de drie pieren. Op maaiveldniveau is een parkeerlaag waarop een middenstraat voor voetgangers tussen de hoog- en laagbouw ligt, waaraan onder de hoogbouw de bergingen liggen. De eerste woonlaag van de hoogbouw op niveau twee krijgt hierdoor voldoende daglicht. Op de koppen van de pieren is een afwijkende schakeling van drie woningen gesitueerd (niet gedocumenteerd).

Ontsluiting
: Alle woningen worden ontsloten vanaf de verhoogde middenstraat. De maisonnettes van de laagbouw direct aan de straat en de laag appartementen daarboven met een eigen buitentrap. De portiekwoningen van de hoogbouw worden ontsloten via eigen portieken die vanaf vier lagen een eigen lift hebben.

Voorzieningen: Parkeren op eigen terrein en studioruimtes op de eerste verdieping onder de hoogbouw.

Aantal kamers, woonoppervlakte: de driekamerappartementen in de hoogbouw meten 76 m2 en zowel de maisonnettes als appartementen in de laagbouw hebben vier kamers en zijn iets meer dan 100 m2 groot.
Constructie: de draagconstructie is een combinatie van gietbouw en betonnen prefabelementen. De gevel is van metselwerk met oorspronkelijk houten kozijnen die deels zijn gevuld met gekleurde kunststof platen. LvZ

___
referenties:
Bouw 1981-18 Apon Van den Berg Ter Braak Tromp – Woonplannen, Rotterdam 1982

  • Type: Meergezins: portiekwoning
  • Jaar: 1977
  • Aantal: 382
  • Adres: Wijnkade, Jufferkade, Scheepsmakerskade
  • Oppervlakte: 76m2 - 105m2
  • Architect: Apon Van den Berg Ter Braak Tromp
  • Cliënt: ACL (ERA/Dura) i.s.m. Polyzathe BV
  • Aannemer: A.C.L. (ERA/Dura)
  • Wijk: Stadsdriehoek
  • Project ID: 4.1977.1
  • Periode: Periode 4
  • Stadsdriehoek

    Alle gebouwen in de driehoekige vorm van de stad uit de late middeleeuwen en het buitendijkse 'Waterstad' zijn met het bombardement van 1940 nagenoeg verwoest. Met de wederopbouw is de woonfunctie grotendeels uit de Stadsdriehoek verdreven. Na 1975 is weer op grote schaal woningbouw gepleegd.

    Lees meer over de wijk Stadsdriehoek

  • Periode 4

    Als reactie op de grootschaligheid en de ongezelligheid van de functionele stad propageert een nieuwe generatie architecten kleinschalige, gevarieerde architectuur. Bewoners protesteren tegen de aanleg van grote infrastructurele ingrepen en de sloop van oude wijken rond het centrum. Gesteund door het nieuwe college onder leiding van burgemeester Van der Louw en wethouder Van der Ploeg wordt vanaf 1974 de stadsvernieuwing krachtig ter hand genomen en gewerkt aan het weer gezellig maken van de binnenstad. Onder het motto "Bouwen voor de buurt" wordt met behoud van de bestaande verkaveling en een voorkeur voor renovatie sociale woningbouw met betaalbare huren gerealiseerd. Een nieuwe generatie architecten als Mecanoo en DKV geeft geïnspireerd op het Nieuwe Bouwen de stadsvernieuwingsarchitectuur nieuwe impulsen. Met de economische groei en een nieuw elan bij stadsbestuur en gemeentelijke diensten wordt het centrum in de jaren tachtig attractiever gemaakt.
01 / 01
01 / 05