Bouwgeschiedenis: Met het verdwijnen van het binnenvaartcentrum aan de Leuvehaven kwamen drie pieren vrij voor woningbouw. Onder leiding van de verantwoordelijke wethouders en in nauwe samenwerking met de Dienst Stadsontwikkeling en de opdrachtgevers heeft het architectenbureau het verkavelingplan voor de leeggekomen havenpieren ontwikkeld. Belangrijke stedenbouwkundige uitgangspunten waren: ligplaatsen voor de binnenvaart handhaven, het creëren van een gedifferentieerd woonmilieu, parkeren binnen het bouwblok (niet op de kade), dubbelzijdige bebouwing en oriëntatie op de zon. De meeste woningen werden als premie-koopwoningen na de bouw aangeboden. De koper was verplicht om een parkeerplaats af te nemen.
Stedenbouwkundige context: Aan de zuidzijde van de kades staat laagbouw van drie lagen en aan de noord- en westzijde hogere bouw tot maximaal acht lagen. De bebouwing slingert als het ware langs de kade van de drie pieren. Op maaiveldniveau is een parkeerlaag waarop een middenstraat voor voetgangers tussen de hoog- en laagbouw ligt, waaraan onder de hoogbouw de bergingen liggen. De eerste woonlaag van de hoogbouw op niveau twee krijgt hierdoor voldoende daglicht. Op de koppen van de pieren is een afwijkende schakeling van drie woningen gesitueerd (niet gedocumenteerd).
Ontsluiting: Alle woningen worden ontsloten vanaf de verhoogde middenstraat. De maisonnettes van de laagbouw direct aan de straat en de laag appartementen daarboven met een eigen buitentrap. De portiekwoningen van de hoogbouw worden ontsloten via eigen portieken die vanaf vier lagen een eigen lift hebben.
Voorzieningen: Parkeren op eigen terrein en studioruimtes op de eerste verdieping onder de hoogbouw.
Aantal kamers, woonoppervlakte: de driekamerappartementen in de hoogbouw meten 76 m2 en zowel de maisonnettes als appartementen in de laagbouw hebben vier kamers en zijn iets meer dan 100 m2 groot.
Constructie: de draagconstructie is een combinatie van gietbouw en betonnen prefabelementen. De gevel is van metselwerk met oorspronkelijk houten kozijnen die deels zijn gevuld met gekleurde kunststof platen. LvZ
___
referenties:
Bouw 1981-18 Apon Van den Berg Ter Braak Tromp – Woonplannen, Rotterdam 1982