Rotterdam Woont

Systematische
documentatie van
150 jaar Rotterdamse woningbouwprojecten

Belangrijk

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om de bezoeker een optimale gebruikerservaring te kunnen bieden. Lees er meer over in onze Privacyverklaring.

Hoe het werkt

Welkom

Hier is ruimte voor een welkomstbericht voor de (terugkerende) bezoeker van Rotterdam Woont en een korte introductie tot zowel het onderzoek, als de resultaten op deze website. Alsmede kort aandacht voor hoe de website ongeveer werkt.

  • A

    Atlas

    Hier vind je alle objecten uit de woontlas terug.
  • B

    Bibliotheek

    Op zoek naar essays en verhalen over onderwerpen uit de architectuur?
  • G

    Gids

    Thematische verzamelingen van objecten uit de atlas en essays uit de bibliotheek.
  • S

    Stichting

    Informatie over ons onderzoek en de doelstelling van de stichting.
Looiershof

Looiershof

Bouwgeschiedenis: In 1910 is het pand gebouwd als opslagruimte voor de huidenhandelaar en leerlooierij Kaufmann. Het zou oorspronkelijk worden omgebouwd tot 42 loftappartementen en kantoorruimte; later werd het plan aangepast voor het huisvesten van de deelgemeente Delfshaven op de begane grond en de eerste verdieping, met erboven 28 lofts. Het project is een goed voorbeeld van meervoudig ruimtegebruik, verdichting en herbestemming van bestaande bouwstructuren.

Stedenbouwkundige context
: Aan de oostkant kon een strook worden vrijgemaakt voor uitbreiding. Het nu zeer brede perceel werd in het midden opengemaakt waardoor een binnenstraat ontstond. Hieraan zijn alle toegangen gelegen en werd een goede bezonning en daglichttoetreding mogelijk. Men kan via deze binnenstraat dwars door het gebouw lopen; op de begane grond is de straat circa 8 meter breed; op de bovenste verdiepingen 15 meter. Hoewel het gebouw zijn representatieve gevel aan de Westzeedijk heeft behouden zijn alle toegangen vanuit de achterentree aan het Heiman Dullaertplein.

Ontsluiting
: In het open middengebied bleef het oorspronkelijke raster van kolommen en balken gehandhaafd; hierop is een stelsel van galerijen en loopbruggen aangebracht, bereikbaar met twee vrijstaande trappenhuizen en een lift.

Voorzieningen: Onder het gebouw is een parkeergarage gemaakt voor ca. 70 auto’s en een stalling voor 80 fietsen.

Aantal kamers/woonoppervlakte: De oppervlakte van de lofts varieert van 80 m2 tot 180 m2. Het aantal kamers is vrij naar keuze van de bewoner.
Constructie: Het gebouw kent een kolommenraster van circa 5 bij 5 meter: gietijzeren kolommen en meest houten balken. Waar mogelijk is dit gehandhaafd. Voor de uitbreiding is een zelfde rastermaat aangehouden, wat ook in de gevel zichtbaar is gemaakt. De oude gevel is gerestaureerd; de nieuwe gevels zijn grotendeels van glas. AvW

 

  • Type: Meergezins: galerijwoning
  • Jaar: 1998
  • Aantal: 28
  • Adres: Westzeedijk, Looiershof 1
  • Oppervlakte: 80m2 - 180m2
  • Architect: Hulshof Architecten
  • CliĆ«nt: Pontiaan
  • Aannemer: Sprangers Bouwbedrijf
  • Wijk: Delfshaven
  • Project ID: 5.1998.2
  • Periode: Periode 5
  • Delfshaven

  • Periode 5

    De overheid trekt zich terug uit de woningbouw en laat die over aan marktpartijen. Na jarenlange focus op stadsvernieuwing en sociale woningbouw verschuift de aandacht naar luxe appartementen en gezinswoningen voor hogere inkomens. In het centrum en op de Kop van Zuid worden vooral luxe woontorens gebouwd; in buitenwijken grondgebonden woningen voor jonge gezinnen. In de architectuur wordt meer rekening gehouden met de wensen van de consument. Dit vertaalt zich helaas vaak in traditionele baksteenarchitectuur en weinig vernieuwende lifestyle-concepten. Het Wilde Wonen en welstandsvrij bouwen komen moeilijk van de grond. Voormalige haven- en industriegebieden nabij het centrum komen vrij voor woningbouw en bestaande gebouwen worden herbestemd tot woningen. De naoorlogse woonwijken zijn aan grootscheepse vernieuwing toe. Voor nieuwe doelgroepen als senioren, jongeren en allochtonen wordt passende woningbouw ontwikkeld. Duurzaamheid en veiligheid zijn nieuwe thema's.
01 / 02
01 / 03