Rotterdam Woont

Systematische
documentatie van
150 jaar Rotterdamse woningbouwprojecten

Belangrijk

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om de bezoeker een optimale gebruikerservaring te kunnen bieden. Lees er meer over in onze Privacyverklaring.

Hoe het werkt

Welkom

Hier is ruimte voor een welkomstbericht voor de (terugkerende) bezoeker van Rotterdam Woont en een korte introductie tot zowel het onderzoek, als de resultaten op deze website. Alsmede kort aandacht voor hoe de website ongeveer werkt.

  • A

    Atlas

    Hier vind je alle objecten uit de woontlas terug.
  • B

    Bibliotheek

    Op zoek naar essays en verhalen over onderwerpen uit de architectuur?
  • G

    Gids

    Thematische verzamelingen van objecten uit de atlas en essays uit de bibliotheek.
  • S

    Stichting

    Informatie over ons onderzoek en de doelstelling van de stichting.
OLVEH-flat

OLVEH-flat

Bouwgeschiedenis: Vanaf 1931, dus al tien jaar voor het bombardement van mei 1940, werkte de stedenbouwkundige Witteveen aan het herstructureren van de binnenstad. Voor het terrein van de Diergaarde ontwierp Jan Wils al woningbouw in de vorm van flatgebouwen in het groen. In het Basisplan van Van Traa werd het ontwerp van zijn voorganger gemoderniseerd, met onder andere het nieuwe Lijnbaancomplex als centraal element. De Lijnbaan bestaat uit een winkelstraat met daarachter hoge galerijflats aan groene hoven. De woongebouwen zijn door verschillende architectenbureaus uitgewerkt onder supervisie van H. Maaskant. De verkeersvrije winkelpromenade de Lijnbaan heeft internationaal veel navolging gehad, maar zelden in een historisch stadshart.

Stedenbouwkundige context: De Lijnbaan, ontworpen door Van den Broek en Bakema, werd dé winkelpromenade van Rotterdam. Er zijn aparte expeditiestraten voor de winkels gerealiseerd. Achter de winkels werden rond twee groene hoven twee haaks op elkaar staande galerijflats geplaatst van dertien en negen verdiepingen. Alle appartementen hebben minimaal een balkon.

Ontsluiting: Entree met ontvangsthal, brievenbussen, twee liften met stopplaatsen op tussenbordessen.
Voorzieningen: Een portier/conciërge, collectieve fietsenberging, twee liften, cv-installatie op stadsverwarming, telefoon en intercom, één stopcontact per kamer en op de galerij een vuilnisemmerlift.

Aantal kamers, oppervlakte: drie- en vierkamerwoningen (70m2 ).
Constructie: een betonskelet waarbij de woningscheidende wanden de draagmuren zijn. Binnenwanden en buitenmuren metselwerk, houten buitenkozijnen met stalen draaiende delen met enkelglas.
Renovatie: Het gehele Lijnbaanensemble was na een halve eeuw nog vrijwel in originele staat. Alle woningen worden nog steeds verhuurd. In 2007 is de status van Rijksmonument aangevraagd voor het Lijnbaanensemble en in 2011 toegekend. De huidige eigenaar Amvest besloot in 2014 tot een zorgvuldige renovatie (in bewoonde toestand) waarbij in de bestaande kozijnen HR++ dubbelglas is toegepast en de riolering en de ventilatie werden gemoderniseerd. LvZ 

__
referenties
Rijksmonument 530604

  • Type: Meergezins: galerijwoning
  • Jaar: 1954
  • Aantal: 132
  • Adres: Joost Banckertsplaats 20-173
  • Oppervlakte: 70m2 - 90m2
  • Architect: A. Krijgsman (supervisor H. Maaskant)
  • Cliënt: OLVEH van 1879, De / renovatie Amvest
  • Aannemer: NV J.P. van Eesteren / renovatie BAM woningbouw
  • Wijk: Cool
  • Project ID: 3.1954.2
  • Periode: Periode 3
  • Cool

  • Periode 3

    Bij het bombardement van Rotterdam in 1940 worden 24.000 huizen verwoest en raken ruim 80.000 mensen dakloos. Tijdens de oorlogsjaren staat de bouw vrijwel stil. Tijdens de Wederopbouw is de woningnood volksvijand nummer één. Om snel te kunnen bouwen wordt er gekozen voor industriële bouwmethoden. Op 8 november 1962 wordt de miljoenste naoorlogse woning in Nederland opgeleverd. Uitgangspunt bij de naoorlogse stedenbouw is de scheiding van de functies wonen, werken en recreëren. Door de open stedenbouw verbeteren de bezonning en lichttoetreding van de woningen. Er is veel openbaar groen en een voorkeur voor collectieve groenvoorzieningen. Onder leiding van de gemeentelijke Dienst Volkshuisvesting wordt een ring van uitbreidingswijken rond het centrum gerealiseerd. Het centrum is vooral bestemd voor kantoren, winkels en recreatieve voorzieningen. De woningbouw wordt eind jaren zestig steeds grootschaliger met vooral vierhoog etagewoningen en galerijflats.
01 / 01