Bouwgeschiedenis: De voormalige gemeente Overschie werd na de oorlog ingezet als nieuwe woonwijk voor inwoners uit de verwoeste binnenstad. Uiteindelijk vestigden zich er met name arbeiders die werkzaam waren in de Spaanse Polder. Om snel te kunnen bouwen met zo weinig mogelijk geschoolde arbeiders werd veelal montagebouw toegepast, mede door gebrek aan traditionele bouwmaterialen. Minimale woninggrootte en de aanleg van grote uniforme bouwcomplexen drukten bovendien de bouwkosten. Deze blokken langs de snelweg beschikken over vier of vijf portieken en strekken zich uit over vier woonlagen met bergingen in het onderhuis. Kleine twee- en driekamerwoningen zijn respectievelijk drie en vier modules van 2.45 meter breed. Plattegronden zijn gespiegeld ten opzichte van het trappenhuis. De woning wordt gesplitst door een gang over de gehele breedte met op het eind een ingebouwde gangkast. Aan de voorzijde van de woning ligt de woonkamer en een slaapkamer, achter de keuken met klein balkon, natte cel en een of twee slaapkamers.
Stedenbouwkundige context: Vanwege de aanleg van het vliegveld Zestienhoven werd de maximale bouwhoogte in Kleinpolder-Oost gesteld op vier bouwlagen. De portieketagewoningen aan de Oost-Sidelinge zijn ondergebracht in vier langgerekte bouwstroken, parallel aan de A13. Rond de Zouteveenstraat in Kleinpolder-Oost hebben de architecten een vrijwel identiek bouwcomplex van 520 portiekwoningen gerealiseerd met hetzelfde bouwsysteem.
Ontsluiting: Aan de portieken worden telkens acht woningen ontsloten.
Voorzieningen: De bergingen zijn ondergebracht in de kelder.
Aantal kamers: Drie- en vierkamerwoningen.
Woonoppervlakte: De vierkamerwoning meet 75 m2.
Constructie: Bij de toegepaste systeembouw van N.V. Systeembouw zijn systeemplaten toegepast van schokbeton (N.V. Schokbeton, Kampen). De prefab spant- en gevelelementen, vloer- en dakplaten zijn met beugels vastgeklemd. Bij de renovatie zijn nieuwe geluidswerende kozijnen geplaatst en is de isolatie en de ventilatie verbeterd. JvG
___
Referenties:
S. de Ridder – Overschie in vroeger tijden deel 1, Oostvoorne 2000 p. 78 (foto); Rotterdam Bouwt 1949/50-7/8 p. 12
Het Vrije Volk van 12 juli 1948
Montagewoningen in Overschie
Een nieuw plan voor woningbouw heeft de gemeenteraad bereikt. Het omvat 144 woningen, waarvan de bouw wordt uitgevoerd in schokbeton volgens het systeem ≥Wijmer en Breukelman”, waarbij alle elementen van gevels, vloeren en kolommen van te voren gefabriceerd worden, met uitzondering van de separatiemuren, die in baksteen worden opgetrokken. Voor de woongedeelten worden houten dekvloeren aangebracht. Het geheel wordt afgedekt met een plat dak.
Het plan, dat ontworpen is op een terrein langs de Rijksweg, begrensd door de Oost-Sidelinge en de Ludolf de Jonghstraat, omvat twee blokken met in totaal 18 dubbele panden, geheel omringd door een gemeenschappelijke tuin, die van de openbare weg door een hegbeplanting is gescheiden.