Bouwgeschiedenis: De Oranjeboomstraat werd in 1884 aangelegd als een brede boulevard met door een bomenrij gescheiden rijbanen met tramrails en brede trottoirs met bomen. De bebouwing kenmerkte zich door de voor de negentiende eeuw typische driedeling in de gevelopbouw: plint, bovenbouw en dak verschilden duidelijk van elkaar door lijst- en lofwerk en/of verschillende materialen. In 1974 werd Feijenoord aangewezen als stadsvernieuwingsgebied. Nadat in een eerste fase voorzichtig werd begonnen met het opknappen van gebouwen stond begin jaren tachtig sloop en vervangende nieuwbouw centraal.
Stedenbouwkundige context: Het ontwerp voor de Oranjeboomstraat en Persoonshaven ontstond met respect voor de historische panden en in samenwerking van verschillende partijen. Architect, opdrachtgever, bewonersorganisatie en gemeentelijke diensten hebben over de mogelijkheden van woningtypologiën, indeling, stapelingen en afwerking gediscussieerd. De blokken zijn opgebouwd uit grondgebonden vierkamermaisonnettes met daarboven driekamermaisonnettes. De einden van de stroken bieden verder ruimte aan tweekamerwoningen.
Ontsluiting: De grondgebonden woningen worden via een kleine trap met de voordeur aan de Oranjeboomstraat of Persoonshaven ontsloten. Dit was noodzakelijk omdat het gebied buitendijks ligt. De bovenste maisonnettes zijn via een portiek en een galerij aan de tuinzijde bereikbaar.
Voorzieningen: De grondgebonden woningen hebben een inpandige berging die via de tuin bereikbaar is. De bergingen van de driekamermaisonnettes zijn in de koppen van de gebouwen opgenomen. Op de blinde gevelvlakken t.p.v. de bergingen zijn kunstwerken aangebracht, bestaande uit verschillend gekleurde tegels die naar de plattegronden verwijzen.
Aantal kamers: Drie- en vierkamermaisonnettes en tweekamerwoningen.
Woonoppervlakte: De woonoppervlaktes liggen tussen 57 m² en 95 m².
Constructie: De gebouwen zijn gerealiseerd in ter plaatse gestort beton d.m.v. tunnelkisten waarbij de consoles voor de balkons op de derde verdieping meegestort zijn. Om stabiliteitsredenen zijn ook de eindportieken op de begane grond en eerste verdieping in beton uitgevoerd. De materialisatie is typisch voor woningbouwprojecten uit deze tijd: geprefabriceerde betonelementen voor trappen, banden en balkons. De gevels zijn opgebouwd uit kalkzandsteen, isolatie en zwart respectievelijk geel baksteen metselwerk. De kozijnen zijn van witgeschilderd meranti. JG