Bouwgeschiedenis: Dit woningbouwproject maakte met Heliport en Sint-Jacobsplaats onderdeel uit van het zogenaamnde ‘Waterverband’, een plan dat in 1975 in opdracht van de gemeente door architect Hoogstad werd uitgewerkt. De binnenstad moest worden verdicht met woningen en tevens moesten de oost-west geörienteerde winkelstraten verbonden worden door een wandelroute langs de Rotte vanaf het Pompenburg tot aan het Maritiem Museum.
Stedenbouwkundige context: Alle blokken bestaan uit zes lagen, soms met bedrijfruimte op de begane grond. Bij de blokken met woningen op maaiveld liggen de terrassen direct aan het water, wat voor de binnenstad van Rotterdam bijzonder is. Bij de blokken met bedrijfsruimte is er een promenade onder de typisch schuine constructie opgenomen, met trappen over de volle breedte naar het water. In beide gevallen bevatten de bovenste vier lagen twee maisonnettes op één of twee lagen appartementen. De bovenste laag wordt ontsloten door een galerij op de derde en vijfde verdieping aan de waterzijde. De blokken aan de Sint-Jacobsplaats hebben wel de karakteristieke schuine uitloop, maar liggen niet aan het water. Op de begane grond is ruimte voor parkeren. Begin jaren negentig is het treinspoor ondergronds gegaan waardoor de omgeving meer woonkwaliteit heeft gekregen. Het binnenterrein is een rustig parkje geworden.
Voorzieningen: Parkeerplaatsen onder het gebouw Sint Jacobsplaats.
Oppervlakte, aantal kamers: In totaal zijn er negen woningtypes: twee-, drie-, vier- en vijfkamerwoningen in maisonnettes en appartementen. Een gemiddelde woning meet 92 m2.
Constructie: Betonskelet met bakstenen gevel. LvZ
___
referenties:
de Architect 1979-9; Bouw 1980-8; Architectuur Rotterdam 1970-1995, 1995