Rotterdam Woont

Systematische
documentatie van
150 jaar Rotterdamse woningbouwprojecten

Belangrijk

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om de bezoeker een optimale gebruikerservaring te kunnen bieden. Lees er meer over in onze Privacyverklaring.

Hoe het werkt

Welkom

Hier is ruimte voor een welkomstbericht voor de (terugkerende) bezoeker van Rotterdam Woont en een korte introductie tot zowel het onderzoek, als de resultaten op deze website. Alsmede kort aandacht voor hoe de website ongeveer werkt.

  • A

    Atlas

    Hier vind je alle objecten uit de woontlas terug.
  • B

    Bibliotheek

    Op zoek naar essays en verhalen over onderwerpen uit de architectuur?
  • G

    Gids

    Thematische verzamelingen van objecten uit de atlas en essays uit de bibliotheek.
  • S

    Stichting

    Informatie over ons onderzoek en de doelstelling van de stichting.
Terraswoningen Haagse Veer

Terraswoningen Haagse Veer

Bouwgeschiedenis: Dit woningbouwproject maakte met Heliport en Sint-Jacobsplaats onderdeel uit van het zogenaamnde ‘Waterverband’, een plan dat in 1975 in opdracht van de gemeente door architect Hoogstad werd uitgewerkt. De binnenstad moest worden verdicht met woningen en tevens moesten de oost-west geörienteerde winkelstraten verbonden worden door een wandelroute langs de Rotte vanaf het Pompenburg tot aan het Maritiem Museum.

Stedenbouwkundige context: Alle blokken bestaan uit zes lagen, soms met bedrijfruimte op de begane grond. Bij de blokken met woningen op maaiveld liggen de terrassen direct aan het water, wat voor de binnenstad van Rotterdam bijzonder is. Bij  de blokken met bedrijfsruimte is er een promenade onder de typisch schuine constructie opgenomen, met trappen over de volle breedte naar het water. In beide gevallen bevatten de bovenste vier lagen twee maisonnettes op één of twee lagen appartementen. De bovenste laag wordt ontsloten door een galerij op de derde en vijfde verdieping aan de waterzijde. De blokken aan de Sint-Jacobsplaats hebben wel de karakteristieke schuine uitloop, maar liggen niet aan het water. Op de begane grond is ruimte voor parkeren. Begin jaren negentig is het treinspoor ondergronds gegaan waardoor de omgeving meer woonkwaliteit heeft gekregen. Het binnenterrein is een rustig parkje geworden.

Voorzieningen: Parkeerplaatsen onder het gebouw Sint Jacobsplaats.

Oppervlakte, aantal kamers: In totaal zijn er negen woningtypes: twee-, drie-, vier- en vijfkamerwoningen in maisonnettes en appartementen. Een gemiddelde woning meet 92 m2.
Constructie: Betonskelet met bakstenen gevel. LvZ

___
referenties:
de Architect 1979-9; Bouw 1980-8; Architectuur Rotterdam 1970-1995, 1995

  • Type: Meergezins: galerijwoning
  • Jaar: 1976
  • Aantal: 301
  • Adres: Noordmolenwerf 15-161 e.o.
  • Oppervlakte: 79m2 - 99m2
  • Architect: Hoogstad, J. en Van Tilburg, A.
  • Cliënt: Bredero's Vastgoed NV
  • Aannemer: Bredero's Bouwbedrijf Nederland BV
  • Wijk: Stadsdriehoek
  • Project ID: 4.1976.1
  • Periode: Periode 4
  • Stadsdriehoek

    Alle gebouwen in de driehoekige vorm van de stad uit de late middeleeuwen en het buitendijkse 'Waterstad' zijn met het bombardement van 1940 nagenoeg verwoest. Met de wederopbouw is de woonfunctie grotendeels uit de Stadsdriehoek verdreven. Na 1975 is weer op grote schaal woningbouw gepleegd.

    Lees meer over de wijk Stadsdriehoek

  • Periode 4

    Als reactie op de grootschaligheid en de ongezelligheid van de functionele stad propageert een nieuwe generatie architecten kleinschalige, gevarieerde architectuur. Bewoners protesteren tegen de aanleg van grote infrastructurele ingrepen en de sloop van oude wijken rond het centrum. Gesteund door het nieuwe college onder leiding van burgemeester Van der Louw en wethouder Van der Ploeg wordt vanaf 1974 de stadsvernieuwing krachtig ter hand genomen en gewerkt aan het weer gezellig maken van de binnenstad. Onder het motto "Bouwen voor de buurt" wordt met behoud van de bestaande verkaveling en een voorkeur voor renovatie sociale woningbouw met betaalbare huren gerealiseerd. Een nieuwe generatie architecten als Mecanoo en DKV geeft geïnspireerd op het Nieuwe Bouwen de stadsvernieuwingsarchitectuur nieuwe impulsen. Met de economische groei en een nieuw elan bij stadsbestuur en gemeentelijke diensten wordt het centrum in de jaren tachtig attractiever gemaakt.
01 / 01
01 / 04