Bouwgeschiedenis: Historisch gezien is vanaf deze locatie de stad Rotterdam gepland en gebouwd. Al vanaf de vijftiende eeuw stond hier een gebouw van waaruit de stadstimmerman de ontwikkelingen in de groeiende stad stuurde. Hij woonde er, er lagen bouwmaterialen opgeslagen en er sliepen veel bouwvakkers van buiten de stad. Het Stadstimmerhuis verhuisde in de zeventiende eeuw naar het Haringvliet en werd tijdens de oorlog verwoest. De ‘Rodezand’-buurt werd deels gesloopt voor het nieuwe stadhuis; het restant bleef een rommelige buurt met smalle steegjes, slechte voorzieningen en veel kroegen. Na het bombardement van 1940 werd op deze locatie, direct achter het stadhuis, het nieuwe Stadstimmerhuis gebouwd. Van het in hoofdopzet kamvormige gebouw werd slechts een L-vormig deel gerealiseerd. In de jaren zeventig werd de L-vorm opgevuld met nieuwbouw en ontstond een gesloten bouwblok. Stadhuis en Stadstimmerhuis werden verbonden met een luchtbrug. De uitbreiding is in 2010 gesloopt voor nieuwbouw, een combinatie van een luxe woongebouw met gemeentelijke kantoren, Museum Rotterdam en commerciële ruimtes. Het Rotterdamse bureau OMA won de meervoudige opdracht onder vijf Nederlandse architecten. In de ambitieuze prijsvraag lag het accent op architectonische kwaliteit, stedebouwkundige inpassing en hoge duurzaamheid. Daarbij diende het monumentale bakstenen oude timmerhuis uit 1953 te worden geïntegreerd. Vooraf aan de bouw werden op de locatie bijzondere opgravingen gedaan uit de veertiende eeuw.
Stedenbouwkundige context: Het architectonisch concept is een vrij zwevende wolk van staal en glas op twee kernen, vrij geplaatst tegen het monument. Dit levert een ruimtelijk spel van zicht en doorzicht. In het verlengde van de Stadhuisstraat bevindt zich een nieuwe verbinding tussen het Rodezand en het Haagseveer, de Halvemaanpassage.
Voorzieningen: Alle voorzieningen worden ontsloten via de Halvemaanpassage. In de onderste helft van de ‘wolk’ zijn 22.000 m2 gemeentelijke kantoren gevestigd. De appartementen liggen in de bovenste helft van de ‘wolk’. Onder de ‘wolk’ bevinden zich horeca- en retailruimtes en Museum Rotterdam. Onder het gebouw ligt een parkeerkelder voor 100 (deel-)auto’s en 500 fietsen. Het Timmerhuis is het meest duurzame mixed-use gebouw van Nederland.
Aantal kamers en woonoppervlakte: Er is niet één woning gelijk. De kleinste studio’s meten 50 m2 en het grootste penthouse van 400 m2 heeft vijf kamers over twee verdiepingen met 90 m2 buitenruimte. Bijna alle woningen hebben grote daktuinen en er is ook een gezamenlijk dakterras.
Constructie: De moduulmaat van de enorme staalcontructie, die nodig is om de wolk te laten zweven, is 7,20 meter. Woningen en terrassen zijn een schakeling of opdeling van deze vierkanten. AvG+LvZ