Bouwgeschiedenis: Dit project was de allereerste nieuwbouw in de grote stadsvernieuwingsoperatie van de jaren zeventig en tachtig, waarbij van de prostitutiewijk Katendrecht een mooie leefbare woonwijk zou worden gemaakt. Renovatie was al in volle gang. De opgave was om op twee slooplocaties in de Tolhuisstraat zoveel mogelijk woningen te bouwen. Omdat de twee bouwlocaties tegenover elkaar lagen en de straat als ‘woonerf’ zou worden afgesloten, ontstond de gedachte om door een poortgebouw met acht extra woningen in vier en vijf bouwlagen de beide blokken te verbinden. Aanpassing van het bestemmingsplan was geen probleem en zo werd de start van een nieuw Katendrecht gemarkeerd.
Stedenbouwkundige context: De portiekwoningen zijn 5,10 meter breed en 13,50 meter diep. Het project bestaat voor 70% uit drie- en vierkamerwoningen; de rest zijn twee- en vijfkamerwoningen. De grotere woningen zijn maisonnettes op de bovenste twee lagen. De standaard woningplattegrond heeft de woonkamer altijd aan de straatkant en de slaapkamers aan de achterzijde; sanitair en keuken liggen inpandig. Door een deur van keuken naar slaapkamer is een rondgaand circuit mogelijk. De balkons van de woningen liggen aan de achterzijde; bij de maisonnettes aan de straatzijde. De woningen op de poort hebben een groot dakterras.
Ontsluiting: De poort bestaat uit een grote, dubbelhoge opening in het midden en twee kleinere poorten voor voetgangers langs de voorgevels, in de oksel aansluitend op twee trappenhuizen. De open portieken zijn direct aan de straat gelegen en daardoor voorzien van daglicht; jaren later zijn de portieken afgesloten door glaspuien.
Constructie: Een gietbouwbetonskelet, kalkzandsteen binnenmuren, bakstenen buitengevels, sneldekpannen, houten kozijnen, ramen en deuren.
Sloop: Omstreeks 2000 kwamen er steeds meer klachten betreffende overlast en vandalisme, Met name de kleine poorten werden een verblijfplaats van de plaatselijke straatjeugd. Gevolg was dat de woningen in de oksels en de poort steeds minder werden verhuurd. Door toenemend verloop en leegstand werd na jarenlange discussie met bewonersorganisatie, woningcorporatie en gemeente in 2008 besloten tot sloop van het poortgebouw. De straatwanden werden aangeheeld en gerenoveerd; de problemen lijken daarmee opgelost. AvW