Rotterdam Woont

Systematische
documentatie van
150 jaar Rotterdamse woningbouwprojecten

Belangrijk

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om de bezoeker een optimale gebruikerservaring te kunnen bieden. Lees er meer over in onze Privacyverklaring.

Hoe het werkt

Welkom

Hier is ruimte voor een welkomstbericht voor de (terugkerende) bezoeker van Rotterdam Woont en een korte introductie tot zowel het onderzoek, als de resultaten op deze website. Alsmede kort aandacht voor hoe de website ongeveer werkt.

  • A

    Atlas

    Hier vind je alle objecten uit de woontlas terug.
  • B

    Bibliotheek

    Op zoek naar essays en verhalen over onderwerpen uit de architectuur?
  • G

    Gids

    Thematische verzamelingen van objecten uit de atlas en essays uit de bibliotheek.
  • S

    Stichting

    Informatie over ons onderzoek en de doelstelling van de stichting.
Videwoningen Zalmplaat

Videwoningen Zalmplaat

Bouwgeschiedenis: De opdracht was eengezinswoningen in de huursector te ontwikkelen voor een belegger: woningen van verschillende grootte met een experimenteel karakter.

Stedenbouwkundige context: De locatie in het zuidoostelijke deel van Hoogvliet wordt o.a. begrensd door de dijk van de Oude Maas. Het metrostation Zalmplaat ligt op loopafstand. Er is een samenhangende verkaveling gemaakt rond drie grote binnenhoven, waarvan twee zijn bestraat en een beplant. De bouwblokken worden verbonden door een doorlopende strook bergingen of hobbyruimten op zes meter van de voorgevel aan de straat/entreezijde. Er zijn rondlopende overstekende luifels, waardoor de ruimte ertussen gebruikt kan worden als gemeenschappelijke speelstraat. De ruimte is overdekt met een pergola t.p.v. de voordeur. In de jaren zeventig was dit ontwerp een voorbeeldproject in de wijk en in de vakpers.

Ontsluiting: De speelstraat is in de loop der jaren steeds meer geprivatiseerd en begroeid. Dit heeft te maken met de eigendomssituatie; vrijwel alle woningen zijn inmiddels verkocht aan individuele eigenaren die allerlei -niet altijd fraaie – wijzigingen hebben aangebracht aan het van oorsprong strakke ontwerp.

Voorzieningen: De binnenhoven worden verschillend gebruikt, maar het is vooral het parkeren wat de omgeving bepaalt. Dit wordt verzacht door veel grote bomen en het groengebied.

Aantal kamers: De woningen zijn smal, 4,50 meter breed en 13,50 meter diep. De kern van de woning is de centrale hal van twee of drie lagen met een wenteltrap, waar ruimte is voor eet-, speel- of hobbyactiviteiten en waar alle andere ruimtes visueel omheen zijn gegroepeerd en verbonden. Een doorlopende vide en een glaspui op het dakterras of daklicht maken dit kerngebied tot een waardevolle extra ruimte. De keuken bevindt zich naast de entree en de woonkamer aan de tuin. Op de verdiepingen zijn drie of vier slaapkamers, een royale badkamer en een groot dakterras te vinden. De woningen hebben vier of vijf kamers, meestal verdeeld over twee lagen. Een derde deel van de woningen beschikt over een extra daklaag met een slaapkamer en een dakterras, dat ook voorzien is van een pergola.

Woonoppervlakte: Varieert tussen 106 en 132 m2.

Constructie: De bouwwijze is traditioneel met materialen als kalkzandsteen, baksteen en hout. AvW

  • Type: Eengezins: rijtjeswoning
  • Jaar: 1973
  • Aantal: 230
  • Adres: Kaar, Haaf, Vleugel e.o.
  • Oppervlakte: 126m2
  • Architect: Hartsuyker, E. en L. Hartsuyker-Curjel
  • Cliënt: Nationale-Nederlanden
  • Aannemer: Hennik, Bouw- en Aannemingsbedrijf, J. van
  • Wijk: Hoogvliet Zuid
  • Project ID: 3.1973.1
  • Periode: Periode 3
  • Hoogvliet Zuid

    Het oude dijkdorp Hoogvliet werd in 1875 een zelfstandige gemeente. In 1905 werd het door een trambaan met Rotterdam verbonden. Begin twintigste eeuw kwam de expanderende Rotterdamse haven ook hier tot ontwikkeling, met name de petrochemische industrie. Omdat Hoogvliet gunstig op fietsafstand van de raffinaderijen lag, werden al in de jaren dertig de eerste arbeiderswoningen en directievilla's gebouwd. In 1934 werd Hoogvliet door Rotterdam geannexeerd. De grote vraag naar personeel leidde tot grootse plannen; Hoogvliet werd in 1947 aangewezen als mogelijke locatie voor een satellietstad met circa 15.000 woningen en 60.000 inwoners. De hoofdopzet en de eerste buurten zijn ontworpen door Lotte Stam-Beese, stedenbouwkundige bij de Dienst Stadsontwikkeling. In 1974 werd de metro doorgetrokken naar Hoogvliet. Aan het eind van de twintigste eeuw stond Hoogvliet slecht bekend als getto met goedkope huurwoningen en sociale problemen. Vanaf 1996 is onder het motto WiMBY! (Welcome into My Backyard) aan de vernieuwing van de wijk gewerkt.

    Lees meer over de wijk Hoogvliet Zuid

  • Periode 3

    Bij het bombardement van Rotterdam in 1940 worden 24.000 huizen verwoest en raken ruim 80.000 mensen dakloos. Tijdens de oorlogsjaren staat de bouw vrijwel stil. Tijdens de Wederopbouw is de woningnood volksvijand nummer één. Om snel te kunnen bouwen wordt er gekozen voor industriële bouwmethoden. Op 8 november 1962 wordt de miljoenste naoorlogse woning in Nederland opgeleverd. Uitgangspunt bij de naoorlogse stedenbouw is de scheiding van de functies wonen, werken en recreëren. Door de open stedenbouw verbeteren de bezonning en lichttoetreding van de woningen. Er is veel openbaar groen en een voorkeur voor collectieve groenvoorzieningen. Onder leiding van de gemeentelijke Dienst Volkshuisvesting wordt een ring van uitbreidingswijken rond het centrum gerealiseerd. Het centrum is vooral bestemd voor kantoren, winkels en recreatieve voorzieningen. De woningbouw wordt eind jaren zestig steeds grootschaliger met vooral vierhoog etagewoningen en galerijflats.
01 / 01
01 / 05