Rotterdam Woont

Systematische
documentatie van
150 jaar Rotterdamse woningbouwprojecten

Belangrijk

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om de bezoeker een optimale gebruikerservaring te kunnen bieden. Lees er meer over in onze Privacyverklaring.

Hoe het werkt

Welkom

Hier is ruimte voor een welkomstbericht voor de (terugkerende) bezoeker van Rotterdam Woont en een korte introductie tot zowel het onderzoek, als de resultaten op deze website. Alsmede kort aandacht voor hoe de website ongeveer werkt.

  • A

    Atlas

    Hier vind je alle objecten uit de woontlas terug.
  • B

    Bibliotheek

    Op zoek naar essays en verhalen over onderwerpen uit de architectuur?
  • G

    Gids

    Thematische verzamelingen van objecten uit de atlas en essays uit de bibliotheek.
  • S

    Stichting

    Informatie over ons onderzoek en de doelstelling van de stichting.
Vlinderbuurt

Vlinderbuurt

Bouwgeschiedenis: In dit deel van Kralingen is tijdens het bombardement van mei 1940 een groot deel van de bebouwing, waaronder een gasfabriek, verwoest. In de jaren zeventig werd de metro aangelegd onder de brede groenstrook de Gerdesiaweg. De opvattingen over woning- en stedenbouw waren inmiddels drastisch gewijzigd; alles moest kleinschaliger en menselijker dan de anonieme blokkenbouw uit de jaren vijftig en zestig. Er werd een nieuw bestemmingsplan gemaakt met ruimte voor woningbouw als overlooplocatie voor de stadsvernieuwing elders in Kralingen. Ook werden de buurtbewoners bij de planontwikkeling betrokken. Dit ontwerp was een alternatief voor de overbekende portiek- en galerijwoningen. Uitgangspunt was de eengezinswoning met de voordeur aan de straat, maar dan één laag opgetild. Hierdoor ontstond de combinatie van vier bovenwoningen voor gezinnen met drie of vier kamers en twee benedenwoningen voor ouderen met drie kamers. Het meest opvallende is een uitnodigende open trapportiek met alle zes voordeuren aan de straat, waardoor ook een soort sociale eenheid van zes buren werd gevormd. In de portiek hebben de woningen ook ramen die uitzicht bieden op de straat (sociale controle). Dit bijzondere ontwerp is ook nog gerealiseerd in andere wijken (Crooswijk en Beverwaard). Binnen dezelfde beukmaat van 5,10 m. zijn alle woningen ingevuld: boven over één beuk, beneden over twee beuken. Kort na de oplevering zijn de woningen weer ontruimd omdat de bodem ernstig verontreinigd bleek; deze is tot circa 3 meter diep volledig afgegraven en vervangen.

Stedenbouwkundige context:
Deze architecten ontwierpen ook de stedenbouwkundige opzet. Het complex bestaat uit vijf gesloten bouwblokken, waarvan drie met grote binnenterreinen met veel groen en speelgelegenheid. Parkeren was gewoon op straat voorzien. Sommige blokken zijn hoger met een afgeschuinde kap (vier lagen). 

Voorzieningen: De bovenwoningen hebben een dakterras; de benedenwoningen een tuin.

Woonoppervlakte:
circa 80 m2.
Constructie: betonnen wanden en vloeren; gevels in rode baksteen met zichtbare betonlateien. Houten raam- en deurkozijnen. AvW

___
referenties:
Stadsvernieuwing Rotterdam 1974-1984 

  • Type: Meergezins: beneden/bovenwoning
  • Jaar: 1979
  • Aantal: 200
  • Adres: Gerdesiaweg 356-378, Agaatvlinder 2-26 en Vredenoordlaan 33-45
  • Oppervlakte: 79m2 - 84m2
  • Architect: Mol-Reijenga-Postma
  • Cliënt: Gemeentelijk Woningbedrijf Rotterdam
  • Aannemer: Vorm, Van der
  • Wijk: Kralingen West
  • Project ID: 4.1979.5
  • Periode: Periode 4
  • Kralingen West

  • Periode 4

    Als reactie op de grootschaligheid en de ongezelligheid van de functionele stad propageert een nieuwe generatie architecten kleinschalige, gevarieerde architectuur. Bewoners protesteren tegen de aanleg van grote infrastructurele ingrepen en de sloop van oude wijken rond het centrum. Gesteund door het nieuwe college onder leiding van burgemeester Van der Louw en wethouder Van der Ploeg wordt vanaf 1974 de stadsvernieuwing krachtig ter hand genomen en gewerkt aan het weer gezellig maken van de binnenstad. Onder het motto "Bouwen voor de buurt" wordt met behoud van de bestaande verkaveling en een voorkeur voor renovatie sociale woningbouw met betaalbare huren gerealiseerd. Een nieuwe generatie architecten als Mecanoo en DKV geeft geïnspireerd op het Nieuwe Bouwen de stadsvernieuwingsarchitectuur nieuwe impulsen. Met de economische groei en een nieuw elan bij stadsbestuur en gemeentelijke diensten wordt het centrum in de jaren tachtig attractiever gemaakt.
01 / 01
01 / 04