Rotterdam Woont

Systematische
documentatie van
150 jaar Rotterdamse woningbouwprojecten

Belangrijk

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om de bezoeker een optimale gebruikerservaring te kunnen bieden. Lees er meer over in onze Privacyverklaring.

Hoe het werkt

Welkom

Hier is ruimte voor een welkomstbericht voor de (terugkerende) bezoeker van Rotterdam Woont en een korte introductie tot zowel het onderzoek, als de resultaten op deze website. Alsmede kort aandacht voor hoe de website ongeveer werkt.

  • A

    Atlas

    Hier vind je alle objecten uit de woontlas terug.
  • B

    Bibliotheek

    Op zoek naar essays en verhalen over onderwerpen uit de architectuur?
  • G

    Gids

    Thematische verzamelingen van objecten uit de atlas en essays uit de bibliotheek.
  • S

    Stichting

    Informatie over ons onderzoek en de doelstelling van de stichting.
Woonschepen Kreeksehaven

Woonschepen Kreeksehaven

Bouwgeschiedenis: Eind jaren negentig kocht W.H. Eerland, eigenaar van Eerland Shiprepair B.V., de Kreeksehaven om er een haven voor woonschepen van te maken. Hij ontwierp en bouwde deze zelf op zijn werf aan de Nieuwe Maas, nauwelijks een kilometer verder. De eerste woonschepen met twee verdiepingen waren voor eigen gebruik. Erna volgden diverse andere met een verdieping voor de verkoop, waaronder het hier gedocumenteerde woonschip uit 2006. Ook is er één met tien eenkamerwoningen voor de verhuur. Alle woonschepen zijn gebouwd op een stalen ponton, waaronder twee waarvoor de dubbele bodems van voormalige Oosterschelde-werkschepen zijn hergebruikt. In de pontons is een kruipruimte van ca.1,5 meter. Een later gebouwd woonschip gebruikt deze ruimte als deel van de slaaplaag, met erboven de woonverdieping. Alle woonschepen zijn bereikbaar via een stelsel van drijvende stalen loopbruggen. Als eigenaar van de haven en als verkoper heeft Eerland bedongen dat het uiterlijk en de kleuren niet zonder zijn toestemming mogen worden veranderd. Hij wilde een harmonieus geheel, zonder ‘Belgische toestanden’. Het gedocumenteerde woonschip heeft drie slaapkamers, woonkamer, open keuken, sanitair en een inpandige berging/bijkeuken.

Stedenbouwkundige context
: De Kreeksehaven is de uitmonding  van de Kreek, een ontwateringsriviertje van het eiland IJsselmonde. Vroeger stond het in open verbinding met de Nieuwe Maas, thans via een gemaal. De haven komt uit op het Zuiddiepje, het deel van de rivier ten zuiden van het eiland Van Brienenoord. Het bestemmingsplan is aangepast ten behoeve van ligplaatsen voor woonschepen.

Voorzieningen: De woonschepen zijn alle aangesloten op gas, water, riolering en het kabelnet. Rondom loopt een balkon voor gevelonderhoud. Doordat de Kreeksehaven een getijdenhaven is, zijn de woonschepen afgemeerd aan zgn. ‘spudpalen’ in de bodem op de ligplaats. Deze stalen buispalen lopen door stalen buizen met geleidewielen die aan het woonschip zijn gemonteerd. Hierdoor kunnen de woonschepen met de getijden op en neer drijven zonder dat er piepende geluiden ontstaan.

Woonoppervlakte: 210 m2.
Constructie: Stalen ponton; vloer van staal; wanden staalskelet met buitenbekleding van witte geïsoleerde sandwichpanelen; groene geïsoleerde dakplaten met dakpanprofiel; binnenwanden metalstud, afgewerkt met gipsplaat. FH

  • Type: Bijzonder: wonen op water
  • Jaar: 2006
  • Aantal: 6
  • Adres: Kreeksehaven o.a. 51 t/m 63
  • Oppervlakte: 210m2
  • Architect: Eerland, W
  • Cliënt: Eerland Shiprepair bv
  • Aannemer: Eerland Shiprepair bv
  • Wijk: Oud IJsselmonde
  • Project ID: 5.2006.3
  • Periode: Periode 5
  • Oud IJsselmonde

  • Periode 5

    De overheid trekt zich terug uit de woningbouw en laat die over aan marktpartijen. Na jarenlange focus op stadsvernieuwing en sociale woningbouw verschuift de aandacht naar luxe appartementen en gezinswoningen voor hogere inkomens. In het centrum en op de Kop van Zuid worden vooral luxe woontorens gebouwd; in buitenwijken grondgebonden woningen voor jonge gezinnen. In de architectuur wordt meer rekening gehouden met de wensen van de consument. Dit vertaalt zich helaas vaak in traditionele baksteenarchitectuur en weinig vernieuwende lifestyle-concepten. Het Wilde Wonen en welstandsvrij bouwen komen moeilijk van de grond. Voormalige haven- en industriegebieden nabij het centrum komen vrij voor woningbouw en bestaande gebouwen worden herbestemd tot woningen. De naoorlogse woonwijken zijn aan grootscheepse vernieuwing toe. Voor nieuwe doelgroepen als senioren, jongeren en allochtonen wordt passende woningbouw ontwikkeld. Duurzaamheid en veiligheid zijn nieuwe thema's.
01 / 01
01 / 02