Bouwgeschiedenis: In Rotterdam bestaat een groot aantal woonwagencentra, verspreid over diverse stadswijken. De grootouders van de huidige bewoners, zgn. reizigers, kwamen in de negentiende eeuw met paard en wagen vanuit de Balkan naar Nederland. In de Beverwaard was een van de grootste centra, oorspronkelijk in 1967 aangelegd met circa 87 standplaatsen. De omringende woonwijk werd pas rond 1985 gerealiseerd. In de loop der tijd is het woonwagencentrum verkleind tot de huidige veertig standplaatsen. Bij de woon- en leefcultuur in dit centrum spelen familieverbanden een zwaarwegende rol. De meeste wagens zijn eigendom van de bewoners, maar er zijn ook elf huurwagens van de woningcorporatie. Een van de meest voorkomende (eenvoudige) typen woonwagens is hier gedocumenteerd; deze bestaat uit een woonkamer, keuken, slaapkamer en sanitair. Er is echter ook een grote verscheidenheid aan luxe/grotere types.
Stedenbouwkundige context: Het beleid van de Gemeente Rotterdam wat betreft woonwagencentra is conform het landelijk beleid gericht op schaalverkleining en integratie. In 1998 werd de Woonwagenwet die bescherming bood afgeschaft; er gelden nu overal dezelfde standaardregels van het ministerie van VROM. Er is een blokje reguliere eengezinswoningen gebouwd aan de rand van het centrum, bewoond door voormalige woonwagenbewoners. De bedoeling is dit centrum verder te verkleinen tot vijftien wagens. Daarmee zijn de huidige bewoners het geheel oneens. Zij zijn allen in Nederland geboren en hebben een Nederlands paspoort. Er valt volgens hen niets te integreren. De bewoners zijn over deze kwestie al jaren in overleg met de gemeente (c.q. wethouder). In 2011 schreven zij daarover een open brief aan burgemeester Aboutaleb. Anno 2013 ligt de zaak bij de rechter.
Voorzieningen: De infrastructuur met bestrating, verlichting en alle nutsleidingen is overal standaard. In dit centrum zijn behalve een speelveld en vuilcontainers geen voorzieningen. Voor scholen, winkels, buurthuis, et cera wordt gebruik gemaakt van de voorzieningen in de Beverwaard.
Woonoppervlakte: circa 60 m2.
Constructie: De wagens (met wielen) worden compleet in de fabriek geproduceerd en per dieplader naar de standplaats gereden om ter plaatse te worden afgebouwd en ingericht. De constructie is een houtskeletbouwpakket met isolatie in vloer, wanden en dak. De binnenbekleding is van multiplex; de buitenbekleding is van geprofileerde/gemoffelde staalplaat in wit houtpatroon, die doorloopt tot op de grond. Het dak is bekleed met soortgelijke platen in rood dakpanpatroon. Ramen en deuren zijn van kunststof. AvW
___
Referenties:
Dhr. Peg van Wanrooy (40 jaar bewoner)
Tijdschrift Het Wiel jaargang 23 nr. 1 (2011)