Rotterdam Woont

Systematische
documentatie van
150 jaar Rotterdamse woningbouwprojecten

Belangrijk

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om de bezoeker een optimale gebruikerservaring te kunnen bieden. Lees er meer over in onze Privacyverklaring.

Hoe het werkt

Welkom

Hier is ruimte voor een welkomstbericht voor de (terugkerende) bezoeker van Rotterdam Woont en een korte introductie tot zowel het onderzoek, als de resultaten op deze website. Alsmede kort aandacht voor hoe de website ongeveer werkt.

  • A

    Atlas

    Hier vind je alle objecten uit de woontlas terug.
  • B

    Bibliotheek

    Op zoek naar essays en verhalen over onderwerpen uit de architectuur?
  • G

    Gids

    Thematische verzamelingen van objecten uit de atlas en essays uit de bibliotheek.
  • S

    Stichting

    Informatie over ons onderzoek en de doelstelling van de stichting.
Woonwagen

op woonwagencentrum 'De Kievit'

Woonwagen

Bouwgeschiedenis: In Rotterdam bestaat een groot aantal woonwagencentra, verspreid over diverse stadswijken. De grootouders van de huidige bewoners, zgn. reizigers, kwamen in de negentiende eeuw met paard en wagen vanuit de Balkan naar Nederland. In de Beverwaard was een van de grootste centra, oorspronkelijk in 1967 aangelegd met circa 87 standplaatsen. De omringende woonwijk werd pas rond 1985 gerealiseerd. In de loop der tijd is het woonwagencentrum verkleind tot de huidige veertig standplaatsen. Bij de woon- en leefcultuur in dit centrum spelen familieverbanden een zwaarwegende rol. De meeste wagens zijn eigendom van de bewoners, maar er zijn ook elf huurwagens van de woningcorporatie. Een van de meest voorkomende (eenvoudige) typen woonwagens is hier gedocumenteerd; deze bestaat uit een woonkamer, keuken, slaapkamer en sanitair. Er is echter ook een grote verscheidenheid aan luxe/grotere types.

Stedenbouwkundige context: Het beleid van de Gemeente Rotterdam wat betreft woonwagencentra is conform het landelijk beleid gericht op schaalverkleining en integratie. In 1998 werd de Woonwagenwet die bescherming bood afgeschaft; er gelden nu overal dezelfde standaardregels van het ministerie van VROM. Er is een blokje reguliere eengezinswoningen gebouwd aan de rand van het centrum, bewoond door voormalige woonwagenbewoners. De bedoeling is dit centrum verder te verkleinen tot vijftien wagens. Daarmee zijn de huidige bewoners het geheel oneens. Zij zijn allen in Nederland geboren en hebben een Nederlands paspoort. Er valt volgens hen niets te integreren. De bewoners zijn over deze kwestie al jaren in overleg met de gemeente (c.q. wethouder). In 2011 schreven zij daarover een open brief aan burgemeester Aboutaleb. Anno 2013 ligt de zaak bij de rechter.

Voorzieningen:  De infrastructuur met bestrating, verlichting en alle nutsleidingen is overal standaard. In dit centrum zijn behalve een speelveld en vuilcontainers geen voorzieningen. Voor scholen, winkels, buurthuis, et cera wordt gebruik gemaakt van de voorzieningen in de Beverwaard.

Woonoppervlakte: circa 60 m2.
Constructie: De wagens (met wielen) worden compleet in de fabriek geproduceerd en per dieplader naar de standplaats gereden om ter plaatse te worden afgebouwd en ingericht. De constructie is een houtskeletbouwpakket met isolatie in vloer, wanden en dak. De binnenbekleding is van multiplex; de buitenbekleding is van geprofileerde/gemoffelde staalplaat in wit houtpatroon, die doorloopt tot op de grond. Het dak is bekleed met soortgelijke platen in rood dakpanpatroon. Ramen en deuren zijn van kunststof. AvW

___
Referenties: 
Dhr. Peg van Wanrooy (40 jaar bewoner)
Tijdschrift Het Wiel jaargang 23 nr. 1 (2011)

  • Type: Eengezins vrijstaande woonwagen
  • Jaar: 1971
  • Aantal: 1
  • Adres: Sevenaerstraat
  • Oppervlakte: 60m2
  • Architect: Bewoner
  • Cliënt: bewoner
  • Aannemer: fabriek
  • Wijk: Beverwaard
  • Project ID: 3.1971.1
  • Periode: Periode 3
  • Beverwaard

    De Beverwaard is in meerdere opzichten een unieke wijk. Het betreft een geïsoleerd gebied dat in ca 10 jaar is volgebouwd volgens een consistent stedenbouwkundig plan. De wijk, in de vorm van een puntzak, ligt in het uiterste zuidoosten van Rotterdam direct tegen gemeentegrens van Ridderkerk met de buurt Bolnes. De brede rijksweg vormt een barrière naar de rest van de deelgemeente IJsselmonde. De wijk verschuilt zich achter de hoge dijk langs de Nieuw Maas met de eerste scheepswerf van Verolme. Het oude dorp IJsselmonde met een nieuw wijkje ligt langs de rivier verderop, vlakbij de Brienenoordbrug.

    Lees meer over de wijk Beverwaard

  • Periode 3

    Bij het bombardement van Rotterdam in 1940 worden 24.000 huizen verwoest en raken ruim 80.000 mensen dakloos. Tijdens de oorlogsjaren staat de bouw vrijwel stil. Tijdens de Wederopbouw is de woningnood volksvijand nummer één. Om snel te kunnen bouwen wordt er gekozen voor industriële bouwmethoden. Op 8 november 1962 wordt de miljoenste naoorlogse woning in Nederland opgeleverd. Uitgangspunt bij de naoorlogse stedenbouw is de scheiding van de functies wonen, werken en recreëren. Door de open stedenbouw verbeteren de bezonning en lichttoetreding van de woningen. Er is veel openbaar groen en een voorkeur voor collectieve groenvoorzieningen. Onder leiding van de gemeentelijke Dienst Volkshuisvesting wordt een ring van uitbreidingswijken rond het centrum gerealiseerd. Het centrum is vooral bestemd voor kantoren, winkels en recreatieve voorzieningen. De woningbouw wordt eind jaren zestig steeds grootschaliger met vooral vierhoog etagewoningen en galerijflats.
01 / 01
01 / 02