Bouwgeschiedenis: Aan de Wilhelminapier, waar vroeger oceaanstomers richting Amerika vertrokken, zijn in 2018 de woontorens Boston & Seattle voltooid. Het ontwerp maakt deel uit van de grootschalige herontwikkeling van de Kop van Zuid, die begin jaren negentig werd ingezet onder leiding van stedenbouwkundige Riek Bakker en planoloog Teun Koolhaas.
De torens sluiten aan op het inmiddels bloeiende, hoogstedelijke woon-werkgebied dat de Wilhelminapier is geworden. Het ontwerp is van Van Dongen–Koschuch Architects and Planners. De realisatie vond plaats in opdracht van Vesteda, Synchroon, BPD en Stichting HAL Wonen. De bouw werd uitgevoerd door JP van Eesteren.
Stedenbouwkundige context: De twee torens staan aan de zuidzijde van de Wilhelminapier, tussen het Luxor Theater en de woontoren New Orleans. Ze vormen onderdeel van een reeks hoogbouwprojecten langs de Rijnhaven. Het gebouw bestaat uit twee identieke torens van 70 meter hoog op een gezamenlijke plint met commerciële functies en een vierlaagse split-level parkeergarage.
Beide torens hebben een kruisvormige plattegrond met zes woningen per verdieping rond een centrale kern. Deze opzet zorgt voor een spreiding van oriëntaties en maakt gebruik van uitzicht en daglicht in verschillende richtingen. De balkons zijn deels inpandig en geïntegreerd in het gevel volume.
De gevel van de parkeergarage bestaat uit verticale lamellen waarin historische havenbeelden zijn verwerkt. Deze structuur beperkt inkijk, laat lucht en daglicht door, en zorgt voor een wisselend gevelbeeld afhankelijk van de gezichtshoek.
Ontsluiting: De twee torens zijn elk voorzien van een centrale kern met portiekontsluiting. Per woonlaag zijn er zes appartementen, die bereikbaar zijn via een lift en trappenhuis. De toegang tot de woningen verloopt via de vijfde verdieping, die ook fungeert als overgang tussen de stedelijke plint en het private wonen daarboven.
Voorzieningen: De commerciële plint omvat functies als winkels, horeca en dienstverlening. Op de vijfde verdieping bevindt zich een gedeeld dakterras met beplanting. De parkeervoorzieningen bestaan uit vier lagen bovengronds parkeren, aangevuld met twee ondergrondse niveaus. Elke woning beschikt over een eigen berging en vaste parkeerplaats.
Aantal kamers: De torens bieden in totaal 220 woningen, bestaande uit twee- en driekamerappartementen.
Woonoppervlakte: De woonoppervlaktes variëren van circa 65 tot 90 m2.
Constructie: Het casco bestaat uit een betonnen draagstructuur met gevels die volledig uit prefab sandwichpanelen zijn opgebouwd. In totaal zijn zo’n 760 panelen toegepast, elk circa 60 cm dik. Deze dragende elementen zijn afgewerkt met baksteenstrips in dikformaat, waardoor de torens een stevige, ritmische uitstraling krijgen zonder zichtbare voegnaden. De parkeergarage is vormgegeven als een open structuur met verticale lamellen, waarin beeldmotieven met Amerikaanse referenties (o.a. het Vrijheidsbeeld) zijn opgenomen. De constructie is ontwikkeld met het oog op bouwsnelheid en de hoge mate van prefabricage.