Bouwgeschiedenis
Het vierlaags herenhuis is ingepast tussen de 19e-eeuwse bebouwing aan de ene zijde en de voormalige spoorbrug De Hef aan de andere. Tot 1992 reed de trein dwars door het bouwblok heen, wat de naastgelegen blinde gevel verklaart. Met de aanleg van de spoortunnel werd de helft van het bouwblok gesloopt en heringericht als park. In het resterende zeven meter brede gat is een woning ingepast, met een panoramisch uitzicht over Rotterdam vanaf het dakterras.
Stedenbouwkundige context
Gelegen op het Noordereiland in Rotterdam, bevindt dit herenhuis zich op een bijzondere locatie naast de iconische Hefbrug. De woning is aan de onderkant smaller dan aan de bovenkant. De drie woonlagen worden naar boven toe steeds een beetje breder en krijgen er een raampartij bij. Ondanks het kleine grondoppervlakte beslaat het huis 240 vierkante meters. Het huis is geïnspireerd op een brugwachtershuisje. Een slanke voet met bovenop ruimte voor de brugwachter met uitzicht op de brug en het scheepvaartverkeer.
Voorzieningen
De indeling van de woning wijkt af van de conventionele opzet. In plaats van de gebruikelijke leefruimtes op de begane grond bevinden de slaapkamers zich op de eerste verdieping, de keuken en werkkamer op de tweede verdieping, en de woonkamer bovenin met het beste uitzicht. De daktuin biedt een 360 graden uitzicht over de stad. Het huis is levensloopbestendig door de aanwezigheid van een lift.
Aantal kamers
Driekamerwoning
Woonoppervlakte
240 m2.
Constructie/ materiaalgebruik
Het huis is gebouwd met een staalskelet; een relatief snelle bouwmethode die zorgde voor een bouwtijd van achttien weken. Het skelet stond binnen een week, wat essentieel was gezien de drukke locatie in de stad. Het stalen skelet biedt snelheid en flexibiliteit in het ontwerp. De verspringende gevels en grote raampartijen maken optimaal gebruik van het beschikbare licht.