Rotterdam Woont

Systematische
documentatie van
150 jaar Rotterdamse woningbouwprojecten

Belangrijk

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om de bezoeker een optimale gebruikerservaring te kunnen bieden. Lees er meer over in onze Privacyverklaring.

Hoe het werkt

Welkom

Hier is ruimte voor een welkomstbericht voor de (terugkerende) bezoeker van Rotterdam Woont en een korte introductie tot zowel het onderzoek, als de resultaten op deze website. Alsmede kort aandacht voor hoe de website ongeveer werkt.

  • A

    Atlas

    Hier vind je alle objecten uit de woontlas terug.
  • B

    Bibliotheek

    Op zoek naar essays en verhalen over onderwerpen uit de architectuur?
  • G

    Gids

    Thematische verzamelingen van objecten uit de atlas en essays uit de bibliotheek.
  • S

    Stichting

    Informatie over ons onderzoek en de doelstelling van de stichting.
Schiecentrale 4B

Schiecentrale 4B

Bouwgeschiedenis

Schiecentrale 4B bestaat uit nieuwbouw die om de noordwestelijke zijden van de oude Schiecentrale heen is gebouwd. Het nieuwe complex voorziet als een kleine stad in verschillende typen woningen, gericht op mensen die betrokken zijn in de creatieve industrie en die houden van de havensfeer die het gebied nog steeds ademt. De schaal en maat past in de havenstedelijke context. Door de vormkeuze van het gebouw is er vanuit elke woning zowel zicht op de oude Maas als op de stad Rotterdam.

Het project kenmerkt zich vooral door een hoog gebouw, dat zich als een wand van 130 meter lang en 50 meter verheft boven de oude elektriciteitscentrale.

Ontsluiting

In deze wand van elf verdiepingen bevinden zich de kantoren en woon/werkeenheden. Deze zijn toegankelijk vanaf een galerij, die is bekleed met speciaal ontwikkeld RVS geweven doek. Aan de galerij hangen de bergingen, normaal gesproken weggestopt in de kelder, maar nu als opvallend object tegenover de voordeur geplaatst.

Voorzieningen algemeen

De nieuwbouw bevat 55.000 m2 aan programma. Daarvan is 7000 m2 kantoorruimte. Verder is er plaats voor 156 vrij indeelbare woon/werkeenheden en 20 grondgebonden kadewoningen van elk 3,5 verdiepingen. De aanvullende voorzieningen bestaan uit een supermarkt (2000 m2), een gymzaal (600 m2), 400 parkeerplaatsen in een beheerde garage en een semi-publiek dek van 3000 m2. Een zonneterras, een tribune, een speelplaats en BSO maken het geheel compleet.

Voorzieningen woningen

De woningen hebben vrije indeelbare plattegronden, zodat bewoners hun eigen ruimtes kunnen indelen. Aan de westzijde van het gebouw zijn alle verblijfsruimten voorzien van glazen gevels. Vanuit dit deel is er een ruim uitzicht over de Nieuwe Maas en de haven. De puien van de woon/werkeenheden zijn met harmonicadeuren van plafond tot vloer te openen, waardoor aansluiting met de buitenruimte ontstaat.

De kadewoningen hebben een eenzijdige oriëntatie op de Nieuwe Maas. Door de glazen gevel wordt deze optimaal benut. De achterkant van deze woningen grenst aan de parkeergarage.

Constructie / materiaalgebruik

Vanwege de flexibiliteit van de woningen zijn alle technische installaties niet alleen in de verblijfsruimten, maar ook aan de gevels van het gebouw als opbouw uitgevoerd. Het complex heeft het karakter van een havengebouw, waarin techniek van offshore- en procesindustrie zijn verweven.

  • Type: Combinatie van meerdere typen
  • Jaar: 2008
  • Adres: Schiehavenkade
  • Architect: Mei architecten
  • Cliënt: Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam,Patrimonium Woningstichting (PWS),Proper Stok woningen b.v.
  • Aannemer: Besix Branch Nederland
  • Wijk: Delfshaven
  • Project ID: 6.x
  • Periode: Periode 6
  • Delfshaven

  • Periode 6

    [uit stadsvisie Rotterdam 2030] “Voor het creëren van een aantrekkelijke woonstad is er meer nodig dan het aanbieden van goede woningen. Naast het type en de grootte
    van de woning speelt namelijk ook het woonmilieu een grote rol bij de keuze van de consument. Daarnaast zijn de aanwezigheid en de kwaliteit van onderwijs-, sport- en speelvoorzieningen en winkels in de directe nabijheid van de woning van doorslaggevend belang. Andere bepalende factoren zijn de kwaliteit van de buitenruimte, de sociale veiligheid en een goede bereikbaarheid (met het openbaar vervoer en de auto). Tot slot speelt het imago van de buurt een belangrijke rol, omdat mensen zich graag met hun buurt of wijk identificeren.”