Rotterdam Woont

Systematische
documentatie van
150 jaar Rotterdamse woningbouwprojecten

Belangrijk

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om de bezoeker een optimale gebruikerservaring te kunnen bieden. Lees er meer over in onze Privacyverklaring.

Hoe het werkt

Welkom

Hier is ruimte voor een welkomstbericht voor de (terugkerende) bezoeker van Rotterdam Woont en een korte introductie tot zowel het onderzoek, als de resultaten op deze website. Alsmede kort aandacht voor hoe de website ongeveer werkt.

  • A

    Atlas

    Hier vind je alle objecten uit de woontlas terug.
  • B

    Bibliotheek

    Op zoek naar essays en verhalen over onderwerpen uit de architectuur?
  • G

    Gids

    Thematische verzamelingen van objecten uit de atlas en essays uit de bibliotheek.
  • S

    Stichting

    Informatie over ons onderzoek en de doelstelling van de stichting.
Havenstraat

Havenstraat

Bouwgeschiedenis: Door de relatief oude en degelijke bebouwing van het oude centrum van Delfshaven, en de jongere kwalitatief goede bebouwing van rond de Tweede Wereldoorlog, heeft hier in de jaren 70 en 80 weinig stadsvernieuwing plaatsgevonden. Door de sloop van enkele fabriekjes en woningen zijn er slechts zeven ‘open gaten’ ontstaan, die architectenbureaus naar aanleiding van een oplossing met een prototype-ontsluiting op verschillende manieren invulden. Twee van deze gaten lagen aan de Havenstraat waarbij duidelijk de hand van één architectenbureau is te herkennen. Door het toegepaste gevelmateriaal en het uitwerken van een hoekoplossing verschilt het noordelijke blok (‘Berkhout’) van het zuidelijke (‘Ringlever’). Opmerkelijk is dat het uiterlijke verschil van de blokken tevens een gevolg is van bezuinigingen door de verschillende opdrachtgevers.

Stedenbouwkundige context/ontsluiting:
Aan deze voormalige dijk is het niveau van de straat wel 3 tot 4 meter hoger dan het achtergelegen binnenterrein. De architecten hebben in hun prototype een terugliggende maisonnette opgenomen (evt. voor gebruik als kantoor) over 1,5 tot 2 bouwlagen vanaf de straat. Hiervoor ligt een verhoogde galerij die toegang geeft tot de interne, dwars gelegen portieken. Een tweede kwaliteit van het prototype is de wisselende beukmaat van telkens 6-3-6-3 meter. De gevel van de bovenste verdieping ligt 2 meter terug, waardoor er grote balkons ontstaan en de horizontale lijnen van de gevel worden benadrukt.

Voorzieningen:
Onder het blok liggen bergingen die via de achtertuin bereikbaar zijn.

Aantal kamers en woonoppervlakte: de woningen hebben 2, 4 of 5 kamers met een oppervlakte van circa 65 tot 85 m2.
Constructie: Veel prefab materialen toegepast die in de stadsvernieuwing gebruikelijk waren, zoals ook de betonnen ‘Amsterdamse’, ronde balkons. De gevels van deze twee blokken zijn uitgevoerd in schoon, licht metselwerk (Berkhout) of met een pleisterlaag op ISPO gevelisolatie (Ringlever). LvZ

___
Referenties:
de Architect 1987-2; Architectuur 1986, Stichting Wonen, 1987

  • Type: Meergezins: portiekwoning
  • Jaar: 1983
  • Aantal: 59
  • Adres: Havenstraat 120-138 en 205-277
  • Oppervlakte: 65m2 - 85m2
  • Architect: Chlimintzas & De Jong
  • Cli├źnt: Onze Woning, Woningstichting
  • Aannemer: Rehorst Bouw
  • Wijk: Delfshaven
  • Project ID: 4.1983.2
  • Periode: Periode 4
  • Delfshaven

  • Periode 4

    Als reactie op de grootschaligheid en de ongezelligheid van de functionele stad propageert een nieuwe generatie architecten kleinschalige, gevarieerde architectuur. Bewoners protesteren tegen de aanleg van grote infrastructurele ingrepen en de sloop van oude wijken rond het centrum. Gesteund door het nieuwe college onder leiding van burgemeester Van der Louw en wethouder Van der Ploeg wordt vanaf 1974 de stadsvernieuwing krachtig ter hand genomen en gewerkt aan het weer gezellig maken van de binnenstad. Onder het motto "Bouwen voor de buurt" wordt met behoud van de bestaande verkaveling en een voorkeur voor renovatie sociale woningbouw met betaalbare huren gerealiseerd. Een nieuwe generatie architecten als Mecanoo en DKV geeft geïnspireerd op het Nieuwe Bouwen de stadsvernieuwingsarchitectuur nieuwe impulsen. Met de economische groei en een nieuw elan bij stadsbestuur en gemeentelijke diensten wordt het centrum in de jaren tachtig attractiever gemaakt.
01 / 01
01 / 05