Rotterdam Woont

Systematische
documentatie van
150 jaar Rotterdamse woningbouwprojecten

Belangrijk

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om de bezoeker een optimale gebruikerservaring te kunnen bieden. Lees er meer over in onze Privacyverklaring.

Hoe het werkt

Welkom

Hier is ruimte voor een welkomstbericht voor de (terugkerende) bezoeker van Rotterdam Woont en een korte introductie tot zowel het onderzoek, als de resultaten op deze website. Alsmede kort aandacht voor hoe de website ongeveer werkt.

  • A

    Atlas

    Hier vind je alle objecten uit de woontlas terug.
  • B

    Bibliotheek

    Op zoek naar essays en verhalen over onderwerpen uit de architectuur?
  • G

    Gids

    Thematische verzamelingen van objecten uit de atlas en essays uit de bibliotheek.
  • S

    Stichting

    Informatie over ons onderzoek en de doelstelling van de stichting.
Heliport

Heliport

Bouwgeschiedenis: In 1973 werd onder druk van bewoners-organisaties in de gemeentepolitiek de VOS (Verordening Organisatie Stadsvernieuwing) aangenomen. Naast renovatie van de bestaande woningvoorraad zouden ook op lege plekken in de binnenstad nieuwe woningen moeten worden gebouwd, in hoge dichtheid en veelal voor de lagere inkomens. Een van die plekken was het oude Heliportterrein naast station Hofplein, waar tot de bouw van vliegveld Zestienhoven een helicopterdienst met Brussel was. In 1976 werd een prijsvraag uitgeschreven voor het terrein met de volgende voorwaarden: eigen identiteit, individuele woningen, geen gemotoriseerd verkeer op het terrein, relatie met natuur op het binnenterrein, veel woningen op de begane grond. Winnend architect Jan Verhoeven bedacht een ruitvormig plan, waar een aftakking van de Rotte tussen de individuele huizen doorliep. Het is een voorbeeld van structuralistische architectuur, waarbij één bouwsteen in een complexe schakeling wordt toegepast. De bouwsteen hier was geïnspireerd op de typisch Rotterdamse woning met dwarskap uit de revolutiebouw.

Stedenbouwkundige context: Het enorme complex kenmerkt zich door kleinschaligheid. Op alle woningen, tot zeven lagen hoog, staat een karakteristieke smalhoge kap. Aan de noord- en zuidzijde van de korte as, het Stroveer, zijn de hoofdingangen naar een grote binnenplaats, van waaruit via trappen, liften, hellingbanen en bruggen over water de woningen bereikt kunnen worden. De oriëntatie van de woningen is ondergeschikt aan het stedenbouwkundig plan in vier kwadranten. Op de begane grond bevinden zich twee grote parkeerplaatsen.

Ontsluiting: Het complex heeft, net als het Justus van Effenblok in Spangen, een brede galerij die een tweede ‘begane grond’ vormt op de eerste verdieping, bereikbaar via twee zestienpersoonsliften. Acht kleinere liften, verdeeld over het complex, gaan door naar de bovenste galerij, waar ze maisonnettes over de drie bovenste verdiepingen ontsluiten.

Voorzieningen: Het complex is voorzien van stadsverwarming.

Oppervlakte, aantal kamers:
 Twee-, drie-, vier- en vijfkamerwoningen van 38 tot 92 m2.
Constructie: Beton met gevels van rode baksteen, houten kappen met donkerrode Hollandse dakpan. LvZ

___
referenties:
J. Verhoeven 1977-1983 de Architect 1978-6; Bouw 1984-13; Architectuur Rotterdam 1970-1995, 1995

  • Type: Meergezins: galerijwoning
  • Jaar: 1977
  • Aantal: 584
  • Adres: Stroveer 51-105
  • Oppervlakte: 38m2 - 92m2
  • Architect: Verhoeven, J.
  • Cliënt: Delta Lloyd Vastgoed
  • Aannemer: Nijhuis BV, Dordrecht
  • Wijk: Agniesebuurt
  • Project ID: 4.1977.2
  • Periode: Periode 4
  • Agniesebuurt

  • Periode 4

    Als reactie op de grootschaligheid en de ongezelligheid van de functionele stad propageert een nieuwe generatie architecten kleinschalige, gevarieerde architectuur. Bewoners protesteren tegen de aanleg van grote infrastructurele ingrepen en de sloop van oude wijken rond het centrum. Gesteund door het nieuwe college onder leiding van burgemeester Van der Louw en wethouder Van der Ploeg wordt vanaf 1974 de stadsvernieuwing krachtig ter hand genomen en gewerkt aan het weer gezellig maken van de binnenstad. Onder het motto "Bouwen voor de buurt" wordt met behoud van de bestaande verkaveling en een voorkeur voor renovatie sociale woningbouw met betaalbare huren gerealiseerd. Een nieuwe generatie architecten als Mecanoo en DKV geeft geïnspireerd op het Nieuwe Bouwen de stadsvernieuwingsarchitectuur nieuwe impulsen. Met de economische groei en een nieuw elan bij stadsbestuur en gemeentelijke diensten wordt het centrum in de jaren tachtig attractiever gemaakt.
01 / 01
01 / 04