Rotterdam Woont

Systematische
documentatie van
150 jaar Rotterdamse woningbouwprojecten

Belangrijk

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om de bezoeker een optimale gebruikerservaring te kunnen bieden. Lees er meer over in onze Privacyverklaring.

Hoe het werkt

Welkom

Hier is ruimte voor een welkomstbericht voor de (terugkerende) bezoeker van Rotterdam Woont en een korte introductie tot zowel het onderzoek, als de resultaten op deze website. Alsmede kort aandacht voor hoe de website ongeveer werkt.

  • A

    Atlas

    Hier vind je alle objecten uit de woontlas terug.
  • B

    Bibliotheek

    Op zoek naar essays en verhalen over onderwerpen uit de architectuur?
  • G

    Gids

    Thematische verzamelingen van objecten uit de atlas en essays uit de bibliotheek.
  • S

    Stichting

    Informatie over ons onderzoek en de doelstelling van de stichting.
Spoorpunt

Spoorpunt

Bouwgeschiedenis/stedenbouwkundige context: Door de groei van Rotterdam in de 19e eeuw werden ten noorden van de stadsdriehoek wijken gebouwd met bedrijven en woningen voor niet- havengerelateerde diensten. Vanaf het Hofplein werd vanaf 1900 een betonnen spoorwegviaduct aangelegd voor een directe verbinding voor vooraanstaanden naar Wassenaar en Scheveningen. Aan het begin van de 20e eeuw werden de aangrenzende wijken bebouwd op een nieuwe stedelijke structuur met een gevarieerd aanbod van woningen. De wijk Bergpolder Zuid is het sluitstuk van deze uitbreidingen waarbij het stratenpatroon de slotenstructuur en de bocht in de Hofpleinlijn volgt. Op de wigvormige strook in de bocht is een bijzonder woonblok gebouwd dat bijna tegen de Hofpleinlijn aan staat. Door de nabijheid van de trein is het nooit een aantrekkelijke plek geweest om te wonen en is het pand aan het einde van de 20e eeuw slecht onderhouden. In de jaren 90 zijn er renovatieplannen gemaakt en zijn de bewoners verhuisd, maar nooit meer teruggekomen. Sindsdien staat het pand leeg en zijn de ramen dichtgezet en een lelijke vlek in de wijk is geworden. Het gebouw is bijna 15 jaar niet bewoond/gebruikt en door onder andere lekkages in verval geraakt. De laatste jaren zijn er tegen uitvallende stenen voorzieningen getroffen en ter compensatie gevelkunstwerken opgehangen. 

Ontsluiting:
Het blok is gebouwd in de Rotterdamse stapeling met een interne trap over twee verdiepingen naar een halve zolderverdieping. Uniek voor deze situatie is de bedrijfsruimte op de begane grond zodat de typische Rotterdamse stapeling als het ware een verdieping is opgetild.

Voorzieningen
: Bedrijfsruimten op de bg en grenzend aan de Hofbogen. 

Aantal kamers en woonoppervlakte: Drie tot zes kamers en ca. 59-89 m2.
Constructie: Traditioneel metselwerk. Opvallend zijn de afgeronde erkers boven de entree’s en een verdiepingshoogte van bijna 3 meter .
Plannen: Vanaf 2006 rijdt er geen trein meer over het spoorwegviaduct en heeft Vestia met drie andere woningbouwcorporatie de bija twee km hofpleinlijn gekocht tbv het verbeteren van de leefbaarheid in de wijk. In het masterplan 2011 had Vestia hoogbouw ter plaatse van de Spoorpunt gepland. De gemeente, de eigenaar van het pand, heeft na de corporatiecrisis de ontwikkeling zelf weer opgepakt om gaat het blok als collectieve klushuizen op de markt te zetten. Architectenbureau PutterPartners heeft de haalbaarheidstudie gemaakt en vanaf 2015 wordt naar kluskandidaten gezocht. LvZ

  • Type: Bijzonder: Rotterdamse stapeling
  • Jaar: 1922
  • Aantal: 25
  • Adres: Insulindestraat 210-224
  • Oppervlakte: 59m2 - 89m2
  • Architect: Onbekend
  • Cliënt: Onbekend
  • Aannemer: Onbekend
  • Wijk: Bergpolder
  • Project ID: 2.1922.2
  • Periode: Periode 2
  • Bergpolder

    De wijk werd tussen 1930 en 1935 aangelegd naar een ontwerp van architecten Dürrer en Vermeer met veel portieketagewoningen. De bedrijfsgebouwen aan de Gordelweg zijn onlangs deels vervangen door woningen.
  • Periode 2

    Onder druk van de arbeidersbeweging en het opkomend socialisme wordt in 1901 de Woningwet aangenomen. Hierdoor worden een w.c., drinkwater, riolering, een rookkanaal voor de kachel en ventilatie verplicht. Het duurt nog jaren voor deze wet effect heeft; in Rotterdam worden tot ver in de jaren dertig nog woningen met alkoven (inpandige kamers) gedoogd. De overheid stelt niet alleen regels voor de woningbouw, maar neemt ook zelf initiatieven. In 1916 wordt de Gemeentelijke Woningdienst opgericht met o.a. J.J.P. Oud als architect. De architecten en stedenbouwkundigen van het Nieuwe Bouwen richten hun aandacht vooral op de functionele plattegronden en goedkope woningbouw. Ze experimenteren met moderne materialen als beton, staal en glas en nieuwe concepten als hoogbouw en strokenbouw. Verlichte ondernemers laten tuindorpen bouwen zoals Heijplaat en Vreewijk. Stadsbouwmeester Witteveen heeft een voorkeur voor monumentale stedenbouw met gesloten bouwblokken.
01 / 01
01 / 04