Rotterdam Woont

Systematische
documentatie van
150 jaar Rotterdamse woningbouwprojecten

Belangrijk

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om de bezoeker een optimale gebruikerservaring te kunnen bieden. Lees er meer over in onze Privacyverklaring.

Hoe het werkt

Welkom

Hier is ruimte voor een welkomstbericht voor de (terugkerende) bezoeker van Rotterdam Woont en een korte introductie tot zowel het onderzoek, als de resultaten op deze website. Alsmede kort aandacht voor hoe de website ongeveer werkt.

  • A

    Atlas

    Hier vind je alle objecten uit de woontlas terug.
  • B

    Bibliotheek

    Op zoek naar essays en verhalen over onderwerpen uit de architectuur?
  • G

    Gids

    Thematische verzamelingen van objecten uit de atlas en essays uit de bibliotheek.
  • S

    Stichting

    Informatie over ons onderzoek en de doelstelling van de stichting.
Dillenburgblokken

Dillenburgblokken

Bouwgeschiedenis: Het bouwblok omvat 51 panden, samengesteld uit verschillende kleinere bouweenheden. De meeste bouweenheden werden getekend, gebouwd en verkocht door eigenbouwer J. Lemmens. Op de begane grond bevinden zich veelal winkelwoningen en bedrijfsruimten; op de verdiepingen woningen, over het algemeen van het alkooftype. Dit was een zeer gebruikelijk woningtype met inpandige slaapplaatsen wat strijdig was met de intenties van de woningwet uit 1901. Een aantal panden in het blok bevatte ook voor- en achterwoningen. De panden zijn over het algemeen smal, diep en hoog (tot 5 bouwlagen op kelder). De architectuur ervan is ook sober, soberder dan die van de panden die in de periode daarvoor werden gebouwd in het Oude Noorden en op het Noordereiland. Minder ornamenten, minder geglazuurde stenen, minder siermetselwerk. Maar wel gerealiseerd met vakmanschap. Het aan de Maas gelegen blok vormt al ruim een eeuw een authentiek Rotterdams stadsbeeld met monumentale waarde. De woningen van ongeveer 50 m2 hebben een woonkamer en een (eet-)keuken met ertussen enkele alkoven

Stedenbouwkundige context: Met het graven van de Nassauhaven en Persoonshaven wordt het Zuidereiland in 1901 losgemaakt van de rest van Feijenoord. Op de punt van dit eiland wordt tussen 1900 en 1904 het eerste bouwblok gerealiseerd. Later zullen er nog enkele volgen, maar het grootste deel van het eiland wordt ingevuld met haven- en industriegebouwen.

Ontsluiting:  De woningen worden bereikt met een trap per travee, met een deur aan de straat.

Woonoppervlakte: 42 m2.

Constructie: De woningen waren traditioneel gebouwd met bakstenen muren, pannen daken en houten vloeren. AvW

  • Type: Meergezins: portiekwoning
  • Jaar: 1904
  • Adres: Feijenoordkade, Nijverheidstraat, Dillenburgstraat
  • Oppervlakte: 42m2
  • Architect: Lemmens, J.
  • Cliënt: Lemmens, J.
  • Aannemer: Lemmens, J.
  • Wijk: Feijenoord, Entrepot
  • Project ID: 2.1904.2
  • Periode: Periode 2
  • Feijenoord, Entrepot

  • Periode 2

    Onder druk van de arbeidersbeweging en het opkomend socialisme wordt in 1901 de Woningwet aangenomen. Hierdoor worden een w.c., drinkwater, riolering, een rookkanaal voor de kachel en ventilatie verplicht. Het duurt nog jaren voor deze wet effect heeft; in Rotterdam worden tot ver in de jaren dertig nog woningen met alkoven (inpandige kamers) gedoogd. De overheid stelt niet alleen regels voor de woningbouw, maar neemt ook zelf initiatieven. In 1916 wordt de Gemeentelijke Woningdienst opgericht met o.a. J.J.P. Oud als architect. De architecten en stedenbouwkundigen van het Nieuwe Bouwen richten hun aandacht vooral op de functionele plattegronden en goedkope woningbouw. Ze experimenteren met moderne materialen als beton, staal en glas en nieuwe concepten als hoogbouw en strokenbouw. Verlichte ondernemers laten tuindorpen bouwen zoals Heijplaat en Vreewijk. Stadsbouwmeester Witteveen heeft een voorkeur voor monumentale stedenbouw met gesloten bouwblokken.
01 / 01
01 / 03