Rotterdam Woont

Systematische
documentatie van
150 jaar Rotterdamse woningbouwprojecten

Belangrijk

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om de bezoeker een optimale gebruikerservaring te kunnen bieden. Lees er meer over in onze Privacyverklaring.

Hoe het werkt

Welkom

Hier is ruimte voor een welkomstbericht voor de (terugkerende) bezoeker van Rotterdam Woont en een korte introductie tot zowel het onderzoek, als de resultaten op deze website. Alsmede kort aandacht voor hoe de website ongeveer werkt.

  • A

    Atlas

    Hier vind je alle objecten uit de woontlas terug.
  • B

    Bibliotheek

    Op zoek naar essays en verhalen over onderwerpen uit de architectuur?
  • G

    Gids

    Thematische verzamelingen van objecten uit de atlas en essays uit de bibliotheek.
  • S

    Stichting

    Informatie over ons onderzoek en de doelstelling van de stichting.
Jobsveem

herbestemming

Jobsveem

Bouwgeschiedenis: In 1910 begint de NV Blauwhoedenveem met de planvorming voor een pakhuis met silo op een terrein van 35 bij 190 meter op de Lloydpier, waarvoor het bedrijf een huurcontract van 75 jaar met de gemeente afsluit. Architect Kanters ontwerpt een pakhuis van zes verdiepingen, voorzien van een betonnen silo en een kantoorgebouw op de kop. Begin jaren tachtig worden zowel het kantoorgebouw als de hoge betonnen silo gesloopt. Het bakstenen pakhuis met betonnen laaddekken aan het water wordt in de jaren daarna tijdelijk gebruikt door diverse bedrijven en later voor houseparty’s en evenementen.

In 1999 schrijft de gemeente een prijsvraag uit voor de herbestemming van het pakhuis als woningbouw. De combinatie van opdrachtgever BAM en architect R. Winkel wint met het meest haalbare plan voor het gebouw. Tijdens het ontwerpproces wordt het pakhuis echter tot rijksmonument verklaard, wat de voortgang aanzienlijk bemoeilijkt. De belangrijkste ingreep, het aanbrengen van drie enorme gaten dwars door het gebouw, blijft gehandhaafd. Deze ingreep maakt het mogelijk om te voldoen aan moderne eisen op het gebied van ontsluiting, brandveiligheid en daglichttoetreding.

Stedenbouwkundige context: De betonnen laaddekken aan de waterzijde zijn nu de balkons bij de appartementen. De westzijde heeft een verticale structuur met laaddeuren boven elkaar, waarachter nu loggia’s zijn geplaatst. Halverwege de hoge beganegrondverdieping is plaatselijk een tussenverdieping gehangen. Op de begane grond zijn bedrijfsruimten gevestigd. De penthouses hebben zowel een balkon aan de oost- als aan de westzijde. De kade is authentiek ingericht en sluit aan op de brede kade van de gehele Lloydpier waar, naast het hoge Scheepvaart- en Transport College vooral nieuwbouwwoningen zijn gebouwd.

Ontsluiting: Het 25 meter diepe pakhuis is ingevuld met lofts aan oost- en westzijde met een middengang over de volle lengte van het gebouw. Via een nieuw trappenhuis in een van de drie atria, die zijn ontstaan door de gaten in de gevel, is de middengang bereikbaar; het is altijd mogelijk om in twee richtingen te vluchten.

Voorzieningen: Met uitzondering van de natte ruimtes zijn de loftappartementen vrij indeelbaar.

Aantal kamers: De appartementen zijn vrij in te delen.

Woonoppervlakte: 50 tot 150 m2

Renovatie: De bakstenen gevels en de sierpleisterlaag op het beton zijn zorgvuldig gereinigd. Smeedijzeren gevelelementen en houten trijshuisjes zijn teruggeplaatst. De gevels zijn aan de binnenzijde geïsoleerd. Op de 35 mm grenen houten pakhuisvloeren is 20 cm beton gestort. De oorspronkelijk met beton volgestorte gietijzeren kolommen zijn zichtbaar gehandhaafd en met een brandwerende coating afgewerkt. De woningen aan de atria hebben volledige glaswanden. Alle woningscheidende wanden bestaan uit een dubbele metalstud wand.  LvZ

___
Referenties:
Websites Mei Architecten (Robert Winkel) en Wessel de Jonge;
P. Groenendijk – Jobsveem – een gebouw in beweging, Rotterdam 2008 

  • Type: Meergezins: corridorwoning
  • Jaar: 2006
  • Aantal: 109
  • Adres: Lloydstraat 22-198
  • Oppervlakte: 50m2 - 150m2
  • Architect: Mei architecten / Wessel de Jonge architecten
  • Cliënt: BAM
  • Aannemer: Volker Bouwmaatschappij
  • Wijk: Schiemond
  • Project ID: 5.2006.1
  • Periode: Periode 5
  • Schiemond

    Delfshaven Buitendijks, kortweg Schiemond genoemd, is een voormalig havengebied dat begin jaren tachtig is vrijgekomen voor woningbouw. De wijk dankt zijn naam aan de monding van de Schie, direct ten oosten van het gebied. Door de aanleg van de Westzeedijk en de Vierhavensstraat rond 1910 kwam een deel van een zandplaat in de Nieuwe Maas, de Ruigeplaat, buitendijks te liggen. De zalmvisserijen maakten hier plaats voor Wilton's scheepswerf en R.S. Stokvis. Het enige gebouw dat het vroegere gebruik in herinnering roept is de voormalige distilleerderij Hoboken & De Bie, nu in gebruik als sociaal-cultureel centrum, kantoor en woonruimte voor alleenstaanden [afbeelding]. De insteekhaven van de scheepswerf en het grootste deel van de Koushaven zijn gedempt. De straatnamen verwijzen naar de scheepvaart en het industriële verleden.

    Lees meer over de wijk Schiemond

  • Periode 5

    De overheid trekt zich terug uit de woningbouw en laat die over aan marktpartijen. Na jarenlange focus op stadsvernieuwing en sociale woningbouw verschuift de aandacht naar luxe appartementen en gezinswoningen voor hogere inkomens. In het centrum en op de Kop van Zuid worden vooral luxe woontorens gebouwd; in buitenwijken grondgebonden woningen voor jonge gezinnen. In de architectuur wordt meer rekening gehouden met de wensen van de consument. Dit vertaalt zich helaas vaak in traditionele baksteenarchitectuur en weinig vernieuwende lifestyle-concepten. Het Wilde Wonen en welstandsvrij bouwen komen moeilijk van de grond. Voormalige haven- en industriegebieden nabij het centrum komen vrij voor woningbouw en bestaande gebouwen worden herbestemd tot woningen. De naoorlogse woonwijken zijn aan grootscheepse vernieuwing toe. Voor nieuwe doelgroepen als senioren, jongeren en allochtonen wordt passende woningbouw ontwikkeld. Duurzaamheid en veiligheid zijn nieuwe thema's.
01 / 01
01 / 03