Bouwgeschiedenis: In 1910 begint de NV Blauwhoedenveem met de planvorming voor een pakhuis met silo op een terrein van 35 bij 190 meter op de Lloydpier, waarvoor het bedrijf een huurcontract van 75 jaar met de gemeente afsluit. Architect Kanters ontwerpt een pakhuis van zes verdiepingen, voorzien van een betonnen silo en een kantoorgebouw op de kop. Begin jaren tachtig worden zowel het kantoorgebouw als de hoge betonnen silo gesloopt. Het bakstenen pakhuis met betonnen laaddekken aan het water wordt in de jaren daarna tijdelijk gebruikt door diverse bedrijven en later voor houseparty’s en evenementen.
In 1999 schrijft de gemeente een prijsvraag uit voor de herbestemming van het pakhuis als woningbouw. De combinatie van opdrachtgever BAM en architect R. Winkel wint met het meest haalbare plan voor het gebouw. Tijdens het ontwerpproces wordt het pakhuis echter tot rijksmonument verklaard, wat de voortgang aanzienlijk bemoeilijkt. De belangrijkste ingreep, het aanbrengen van drie enorme gaten dwars door het gebouw, blijft gehandhaafd. Deze ingreep maakt het mogelijk om te voldoen aan moderne eisen op het gebied van ontsluiting, brandveiligheid en daglichttoetreding.
Stedenbouwkundige context: De betonnen laaddekken aan de waterzijde zijn nu de balkons bij de appartementen. De westzijde heeft een verticale structuur met laaddeuren boven elkaar, waarachter nu loggia’s zijn geplaatst. Halverwege de hoge beganegrondverdieping is plaatselijk een tussenverdieping gehangen. Op de begane grond zijn bedrijfsruimten gevestigd. De penthouses hebben zowel een balkon aan de oost- als aan de westzijde. De kade is authentiek ingericht en sluit aan op de brede kade van de gehele Lloydpier waar, naast het hoge Scheepvaart- en Transport College vooral nieuwbouwwoningen zijn gebouwd.
Ontsluiting: Het 25 meter diepe pakhuis is ingevuld met lofts aan oost- en westzijde met een middengang over de volle lengte van het gebouw. Via een nieuw trappenhuis in een van de drie atria, die zijn ontstaan door de gaten in de gevel, is de middengang bereikbaar; het is altijd mogelijk om in twee richtingen te vluchten.
Voorzieningen: Met uitzondering van de natte ruimtes zijn de loftappartementen vrij indeelbaar.
Aantal kamers: De appartementen zijn vrij in te delen.
Woonoppervlakte: 50 tot 150 m2
Renovatie: De bakstenen gevels en de sierpleisterlaag op het beton zijn zorgvuldig gereinigd. Smeedijzeren gevelelementen en houten trijshuisjes zijn teruggeplaatst. De gevels zijn aan de binnenzijde geïsoleerd. Op de 35 mm grenen houten pakhuisvloeren is 20 cm beton gestort. De oorspronkelijk met beton volgestorte gietijzeren kolommen zijn zichtbaar gehandhaafd en met een brandwerende coating afgewerkt. De woningen aan de atria hebben volledige glaswanden. Alle woningscheidende wanden bestaan uit een dubbele metalstud wand. LvZ
___
Referenties:
Websites Mei Architecten (Robert Winkel) en Wessel de Jonge;
P. Groenendijk – Jobsveem – een gebouw in beweging, Rotterdam 2008